NYHETER 2020-04-09 KL. 09:09

Digital gympa funkar trots allt

Av Ehsan

Digital gympa funkar trots allt

DIGITAL COACHING. Idrottsläraren Mats Bernström ger instruktioner till eleverna via datorn
Foto:EHSAN KESHAVARZ

Men för läraren blir det än mer ensamt framför en skärm

Virustiden är en prövande tid för idrottsverksamheterna runt om i landet och kommunen och därmed även för barn och ungdomar som brukar vara i rörelse med olika aktiviteter.

Skolidrotten är inget undantag där det nedstängda gymnasiet har inneburit att man har fått ställa om till digitala gympalektioner. En utmaning för idrottsläraren Mats Bernström som berättar om veckorna som har varit utan eleverna på plats.
–Man blev lärare för att jobba nära människor och inte på avstånd, men jag tycker ändå att det har funkat bra, säger Mats om de inledande veckorna.

Mats Bernström är en erfaren gymnastiklärare som är inne på sitt andra år i Vallentuna Gymnasium. Han lämnar ut teoriböcker till ett fåtal elever vid skolans huvudentré när vi träffar honom. Han berättar om de digitala idrottslektionerna och utmaningarna i det.
–Vi vill att det ska bli så praktiskt som möjligt just nu. Med tanke på att eleverna om möjligt är ännu mer stillasittande i dagsläget i och med att all undervisning sker på distans. SISU (ett idrottsutbildande företag) har släppt lite på sitt material och gett tips på olika former av utomhusträningar. Det underlättar för det är väl det som är svårast att visa, mycket går att förklara men man kan inte genomföra det på samma sätt som man gör i idrottshallen, vilket man gör i normala fall. Nästa stora arbetsområde för mig kommer vara orientering, och det kan ju bli en liten utmaning. Så vi ska se hur vi kan lösa det på bästa sätt.

Mats kan ha klasser på mellan 20 och 30 elever. Han tycker att det teoretiska har fungerat väl och att man hjälps åt via videosamtal där eleverna har skött sig jättebra. Han menar till och med på att närvaron har ökat men poängterar även en annan utmaning för eleverna.
–Det blir faktiskt jobbigare att kliva upp för en lektion när man är i hemmet. Det kan såklart vara jobbigt att kliva upp och åka iväg till skolan också, men det syns ibland att det kan vara speciellt att ha en lektion när man är så nära sängen. Och sen säger jag åt dem att de ska styrketräna klockan 8.20. Har de väl tagit sig hit är det lättare att få de att jobba än när de har lämnat hemmet för då har de inte gjort den första resan.

Skolan är en social arena och när Mats fick reda på att all undervisning skulle ske digitalt och på distans så var han lite skeptisk till en början, men han tycker även att man kan utveckla sitt arbetssätt.
–Initialt när man hörde att man skulle sköta det här digitalt över nätet tänkte jag bara ”what!?” Men jag tycker ändå att det har funkat bra. Ibland kan det vara nyttigt att ställas inför att hitta på andra saker och ett nytt arbetssätt. Det kan vara lätt att hamna i samma mönster som man kör från år till år, så lite utvecklande är det här för både oss lärare och skolan, så jag kan se fördelar på det sättet.

För Vallentuna gymnasium som är en idrottsskola har en del elever med inriktning på en speciell idrott fått en anpassad undervisning. En del kör fys på egen hand och lämnar in resultaten efter det. En del andra, som till exempel ettorna som gör sitt första år på gymnasiet, har ett dansprojekt på gång.
–Det handlar om rörelse till musik för årskurs ett. Vi hade en idé om att man antingen skulle jobba individuellt eller tillsammans med ett fåtal andra för att skapa en egen musikvideo. Man väljer en låt helt fritt och får göra en musikanalys till det. Det här har eleverna fortsatt på online där vissa har valt att jobba vidare i sin grupp medan någon som kanske har upplevt att det har varit svårt med rörelserna med dålig uppkoppling har valt att jobba enskilt. Men det ska bli spännande att se resultaten sen.

Även om Mats tycker att det har fungerat bra hittills så hoppas han ändå att det här inte ska bli normen för hur undervisningen ska vara.
–Det är ganska ensamt. Som lärare är man ensam större delen av sin arbetstid, men det blir än mer ensamt framför en skärm. Den starkaste känslan är att man längtar till eleverna, avslutar Mats.