NYHETER 2020-01-24 KL. 14:35

Riksdagspolitiker på besök i tofufabriken

Av Peter

Riksdagspolitiker på  besök i tofufabriken

Foto: Roffe Andersson

"Vallentuna är viktigt för klimatet"

I måndags hade tofufabriken i Vargmötet besök av två riksdagsmän som ville lära sig mer om deras arbete.

Intresset för nya alternativ gällande mat är något man pratar om i riksdagshuset.
– Det började med seminarier i Riksdagen om att minska köttkonsumtionen i Sverige för miljöns skull, säger Jens Holm (V). Riksdagsmän från alla partier var med, en av de mest drivande var Sofia Arkelsten från Moderaterna. Då visste vi inte att en viktig del av lösningen på miljö- och klimatproblemen fanns så nära, det var helt nyligen som jag såg ”Från tofufabriken i Vallentuna” på en förpackning. Tofu har nära 90 procent mindre miljöpåverkan än kött, så det är ett av de bästa alternativen.

När Yi-Pin ville bygga en tofufabrik sa alla Stockholmskommuner utom Vallentuna nej. ”Tofu är inget vi sysslar med i den här kommunen”. Under de fyra år som gått sedan fabriken öppnade har man gått från åtta anställda till 25, och från att göra tofu på 30 ton sojabönor per år till 350-400 ton.

–Vi kommer att fortsätta växa, säger Joceline Lu. Vi behöver bara få klart med bygglov så att vi kan bli större. Maskinerna och människorna tar mer plats än man tror.


igcaption>Foto: Roffe Andersson

Har hand om hela kedjan
Företaget startade 1998 när Jocelines föräldrar Johanna Guo och Chengen Lu flyttade till Sverige. De hade ett recept som gått i arv, och många års avancerade studier.
–Innan vi flyttade hit hade vi en liten fabrik i Upplands Väsby, men tillverkade inte särskilt mycket. Från början var det nästan bara asiatiska affärer som sålde tofu, det fanns inte att man skulle ha det i typisk svensk mat. Vi hade inga stora beställningar på gång, men trodde på att efterfrågan skulle öka och ville göra en jättesatsning. Alla andra kommuner var ointresserade, men här var både kommunen och näringslivet här välkomnande.
De har hela produktionskedjan utom själva odlingen.
–Vi köper sojabönorna från 300 ekologiska gårdar och odlingar i Frankrike. Vi vill ha kontroll, att göra tofu är lite som med ost, det är ett hantverk och går inte att automatisera utan att kvaliteten försämras.

Nyårslöften lyfter försäljningen
Andreas Lennkvist Manriquez och Jens Holm berättar att Vänsterpartiet har infört vegonorm.
–Det vill säga att istället för att man ska meddela om man vill ha vegetarisk mat så hör man av sig för om man vill ha kött.
– Det ska finnas kött för den som vill, men att det inte alltid ska vara det självklara förstahandsvalet.
I januari ökar Yi-Pin försäljningen kraftigt.
–Det är alla nyårslöften - inte att folk blir veganer, utan det är flexitarianerna som ökar mest. Man äter vegetariskt oftare utan att helt sluta med kött. Undersökningar visar att ungefär hälften av alla vill minska sin köttkonsumtion. Hos yngre är det främst för klimatet, men för de från 50 och uppåt är det främst av hälsoskäl.


igcaption>Foto: Roffe Andersson

Vattnet överlägset bäst
Jocelyn visar runt Andreas och Jens i fabriken.
–Det tar två dygn från det att man börjar med sojabönorna tills tofun är klar. Våra anställda är experter som har koll på vilken temperatur och hur länge just de här bönorna behöver ligga i blöt. Det handlar om lika delar vetenskap och hantverkskänsla. Det ska vara så rena produkter som möjligt, så vi har inga konserveringsmedel eller andra tillsatser.

Man odlar också sojabönsgroddar i en särskild del av fabriken.
–Det är bara vi och två företag i Skåne som har tillstånd att göra det eftersom hygienkraven är extremt stora. Det är främst till restauranger, och vi gör annorlunda än de andra genom att få fram långa skott, medan de har kortare.
Hon berättar att de exporterar mer och mer för varje år.
-Alla tycker att Sverige är dyrt så det är inte priset vi konkurrerar med utan kvaliteten. Det handlar om hantverket, och att vi har så bra vatten Sverige. Våra konkurrenter finns bland annat i Tyskland och Polen, och deras industrivatten är inte alls som här. Vårt vatten är så bra att det märks skillnad, det påverkar även Oatly som exporterar havredryck till mer än 30 länder trots att det går att göra överallt.

Falukorv ja – tofu nej
Jens och Andreas påpekar att Sveriges miljösatsningar också är ett säljande argument. Flera företag väljer att öppna tillverkning här för att tillgången på ren el passar deras miljöprofil.

Medan hemmakockar och gourmetkrögare upptäckt tofu har det varit svårare att sälja till skolor och äldreboenden.
–Vi har flera kommuner som ska komma på studiebesök i vår, de vill framförallt få veta rent praktiskt vilken mat de ska göra som barnen tycker om. Det är bland annat därför vi tar fram nya produkter som kan vara lättare att ta till sig. Det handlar om olika röror, friterad eller rökt tofu, och tempeh som görs av fermenterade sojabönor och har en konsistens och smak som kanske liknar kött mer. Men det är svårt med namn! En röra som liknar laxröra måste ha ett namn som antyder det utan att använda ordet lax, och man får inte kalla en vegetarisk dryck något som innehåller ordet mjölk.

Jocelyn säger att det hela tiden går framåt, och skrattar när hon minns hur det var för två år sedan när hon åkte runt i hela Sverige för att lansera produkterna.
-I Mjölby sa handlaren ”Falukorv ja, men tofu kommer aldrig sälja här”. Men nu finns den i hela landet.