Barndomsvännerna startade en hållbar succé

Barndomsvännerna startade en 		  hållbar succé

BESÖK PÅ HEMMAPLAN. “Vilken känsla, sa båda två flera gånger när de gick över fotbollsplan på Bällstaberg. En plats de hängde mycket på under uppväxtåren.
Foto: ROFFE ANDERSSON

De skräddarsyr kläder för människor från Tokyo, Singapore, Boston och hela världen. Med showroom i London och New York har de snabbt blivit ett starkt varumärke i branschen.

Med utmärkelser som mäktigast i Sverige inom modebranschen 2019 (King magazine) och titeln ”Bäst klädda man” 2020 av Café (Sveriges största modetidning för män.) är det få som missat Dag Granath och Saman Amels succé.

Men det började här, precis här, på Bällstabergsskolans konstgräsplan.

Vallentuna Nya får en pratstund med Saman och Dag, grundare av skrädderiet och Atelier Saman Amel.
–När vi var små var det ”melting pot” här, det var ju folk här från alla möjliga ställen, tjejer, killar och alla möjliga åldrar. Det var grymt, inleder Saman med när han för första gången på många år ser planen igen från håll.

För snart tio år sedan startade Saman företaget, men när hoppade du på tåget, Dag?
– Saman startade ju detta som ett UF företag, och sedan hoppade jag på efter att ha agerat modell för produkterna som Saman testgjorde. Jag tog mig till Saman under lunchraster och annan tid för att hjälpa till lite, men det växte sedan till att bli ett intresse även hos mig.

Efter gymnasiet fick Dag jobb på ett större klädvarumärke, och strax därefter började även Saman jobba där (2013) och samtidigt hade de projektet med Saman Amel vid sidan av.
–Det är mycket lättare att starta medan man är ung, Man har inte så mycket att förlora, ingen egen familj att rå om. Vi tänkte inte så mycket på det som ett jobb eller att vi skulle leva på det, vi gjorde det för att det var väldigt kul att få resa världen över och uppleva hela äventyret tillsammans, berättar Dag.

Efterhand dök det upp möjligheter.
– Jag hade ju hand om en hel del av klädvarumärket vi jobbade hos, måttsömnad och skrädderi, och det var då jag såg möjligheterna i att göra detta själv. Jag var 19 år och kände bara att det är alldeles för mycket pengar jag drar in till det här företaget när jag istället kan göra det själv, berättar Saman.

Då bestämde de sig för att göra allt själva, tillsammans.
– Vi kom till insikten om att det var fullt möjligt för oss att göra det här, och under tiden hade vårt intresse växt sig starkare och idéerna började klarna.

Det som idag är självklart för varumärket är att allt görs på beställning med materialval i toppkvalitet, men det har inte alltid varit ett medvetet val och en självklarhet att det skulle bli så.
– Vi har aldrig tyckt att ”one size fits all” har funkat, kroppen är för komplex för det. Man måste alltid ta hänsyn till det. En annan aspekt i det hela om man ska vara helt ärlig, vi hade inga pengar. Vi hade ingen möjlighet att ha ett stort lager. Det kostar flera miljoner att lansera en kollektion och lagerföra den. Vi kanske hade i runda slängar 13 000 kronor att röra oss med som vi jobbat ihop på olika helgjobb, berättar Dag.

Foto: ROFFE ANDERSSON

Lägre fallhöjd
– Det finns stora fördelar med att starta företag när man är ung, till exempel är fallhöjden väsentligt lägre. Du har inte så mycket som du faktiskt kan förlora. Dessutom blir du ofta tvingad till att göra det mesta själv. Det medför att du får en helt annan överblick över verksamheten. I ett senare skede blir du dessutom en bättre beställare när du i framtiden sedan har råd att låta någon annan utveckla de sakerna du redan gjort.
– Jag tror också att vår generation och den rådande start-up trenden som råder just nu där bara tillväxten räknas, inte alltid är bra. När allt handlar om att få så många nya kunder eller användare som möjligt.
– Vi lägger allt vårt fokus på befintliga kunder och våra produkter. Sen behövs det ju givetvis nya kunder hela tiden, men dom kommer också med tiden när vi gör ett bra jobb, säger Saman.

Psykologisk hållbarhet
Dag och Saman har en filosofi om att de vill jobba med det här i resten av sina liv. De pratar om hållbarhet i många fler skikt än bara produktionsledet, där psykologisk hållbarhet är en viktig faktor.
– Vi ska i väg och spela tennis nu på lunchen, för att det är najs! Vi vill inte jobba 16-17 timmar om dagen, vi vill ha en balans i vår vardag som gör att den är hållbar och ger kvalitet i livet.

Funderar över ledarrollen
Har ni alltid delat den här inställningen?
–Det vi har nu är mer en frukt av ett samtal och en lång vänskap där fundamentet är att vi har grundläggande lika värderingar och värdesätter samma saker. Sedan är vi extremt olika som personer, vilket är tur instämmer båda.
De berättar ingående kring hur Saman ofta har den visionära rollen och Dag är mer pragmatisk, men att hela deras arbete kretsar kring en sorts besatthet i att hela tiden bli bättre och att jobba väldigt prestigelöst tillsammans.
–Jag är ju fullkomligt besatt av att skapa vår värld. Och allt som kan tillhöra den eller som har tillhört den och hur man kan addera saker till det. Vi har idag anställda, hur är man en bra ledare? Sådant tänker jag väldigt mycket kring, berättar Saman.

Blygsamt ankare
–En av de mest grundläggande sakerna som gör att det är roligt att gå till jobbet varje dag är att vi har människor som är våra kunder som är jävligt roliga att träffa. Idag ska vi ha avprovning och fixa grejer till en person som är en väldigt känd idrottsprofil och som vi själva haft som idol när vi var små, det är jäkligt kul helt enkelt, säger Dag leendes.

De berättar mer ingående i hur de innan de knappt hann starta företaget hade kunder från Tokyo, Singapore, Boston, Atlanta för att nämna några ställen. Den naturliga frågan blir ju då hur dessa människor får reda på att de faktiskt finns. Dag tror att det dels sprids inom nischade kretsar, medan Saman säger:
–Nu är ju Dag för blyg för att säga det här själv, men han är extremt duktig på att prata när vi gör olika framträdanden eller syns någonstans, jag har inte gjort en enda intervju själv på hur många år som helst. Jag behöver Dag vid min sida för att kunna komma till rätta.

Foto: ROFFE ANDERSSON

Kvalitetshantverk
När vi tar ett par steg ut på planen så upprepas samma ord om och om igen: ”Vilken känsla”. Här har det spenderats hundratals timmar under ungdomen, och det var faktiskt precis här, och via fotbollen som den långa vänskapen började.

Vad ser ni fram emot nu?
– Vi har som ett ”quest” att belysa och lyfta upp riktigt bra hantverk. Vi ska nu i mitten av juni åka och hälsa på Märta Måås Fjetterström. De gör handvävda mattor här i Sverige, i Båstad. Vi kommer att ha ett sorts samarbete framöver. Vi vill att folk ska förstå och se vikten av riktigt hantverk, en sådan matta kan ta upp till ett år att göra och kostar i runda slängar mellan 2-300 tusen kronor. Det måste komma nya som vill ta gesällbrev i att göra mattor eller andra hantverk. Över 90% av deras mattor säljs utanför Sveriges gränser idag, avslutar båda.

Dela artikeln här:

Joakim Lindeborg

Vanligtvis ska inte jag vara här under artiklarna, men ibland kan jag inte hålla fingrarna ifrån tangenterna och ge mig ut på fältet för att ta lite bilder och bidra med nyheter. Tack för att du läser!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *