Brist på reservdelar till cyklar

Brist på reservdelar till cyklar

FÅR TROLLA MED KNÄNA. Jocke Söderström på Bike Room tycker att läget just denna vår är en rejäl utmaning, med stor efterfrågan och fåtal reservdelar.
Foto: ROFFE ANDERSSON

Lokala serviceverkstaden ger tips om förebyggande vård

Våren knackar på och självklart blir det smått hysteriskt hos vår lokala cykelverkstad, Bike Room, i Täby kyrkby.

Efter att ha haft det relativt lugnt under ett par månader så har det smällt till, berättar Joakim Söderström, som äger Bike Room.
– Att syssla med cyklar är extremt säsongsbetonat. Egentligen borde vi ha stängt under november, december och januari, men det går ju inte.

Hur ser det ut inför denna pandemivår?
– Businessmässigt så är det helt galet, vi står inför utmaningar som vi aldrig skulle ha kunnat drömma om. Vi har dubbelt så många kunder, och vi har inga varor. Vi har inga reservdelar, vi har inga slitagedelar. När jag säger inga så är det så att jag lade för ett år sedan gigantiska ordrar som är vår räddning nu.
– Alla signaler sa att efterfrågan skulle öka. Men trots att vi lade dessa ordrar så är verkligheten så att det levereras ett par artiklar i taget även om man har beställt 50.

Strategisk utmaning
Jocke beskiver hur tufft det är att driva en cykelbutik idag.
– Globalt har cyklandet ökat med hundra procent, vilket gör att ingen fabrik i hela tillverkningskedjan har någon chans att tillverka så mycket som det efterfrågas och beställs.

Foto: ROFFE ANDERSSON

Om reservdelar är svåra att få tag på så måste ju trycket på cykelservice vara stort?
– Ja, men vi måste vara ännu mer Macgyver, vi får inte tag i slitagedelar i den takt vi får bokningar av service.
Läget kan bäst beskrivas som ett gigantiskt schackspel för att lyckas få hem prylarna som behövs.
– Ja, man får ju lägga rätt mycket tid vid en dator. Det är ett väldigt annorlunda inköpsmönster just nu vågar jag påstå.

Så cyklister bör gärna bli bättre på att vårda sitt fordon och förebygga problem?
– Ja, idag är det ännu viktigare än någonsin att man inte bara kör på, det är ju inte säkert att det går att få tag på slitagedelar.

Så vårdar du din cykel
När det gäller exempelvis cykelkedjor så har Jocke bra tips.
– Det är bara att se till att spänna kedjan och att smörja den så att man inte åker runt med en osmord kedja.
– Man ska dessutom se till att man har rätt lufttryck i däcken. Det står på sidan vad som är minimum och maxtryck. Väger man exempelvis 100 kg så kanske man ska närma sig maxtrycket med luft i däcket.
– Rent säkerhetsmässigt. Kontrollera när våren kommer om lamporna fungerar. Det kostar 800 kronor per lampa om polisen stoppar dig med trasiga lampor.

Självklart är det också bra att kolla om saker sitter fast.
– Det borde vara självklart, men många cyklar runt där inte ens styret är tillräckligt fastdraget.

Om man ändå behöver lämna in cykeln, hur lång tid kan man förvänta sig att det tar?
– Som det är nu är vår målsättning att det inte ska ta mer än 14 dagar hos oss.

Dela artikeln här:

Uffe Lindeborg

Envis Vallentunanörd med ett brinnande intresse för människor och att göra hjältar av sportprofiler. Pratar (läs debatterar) gärna om Asociala Medier och om hur marknadsföring fungerar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *