NYHETER 2020-03-06 KL. 08:30

Här försvinner återvinningen vid Lindholmens station

Av Peter

Här försvinner återvinningen vid Lindholmens station

Kan dröja ett år innan en ny är på plats: "Vi borde ha pratat med dem tidigare"

I över ett år visste kommunen att återvinningsstationen i Lindholmen behövde flyttas, men först två veckor innan den skulle bort meddelade man FTI som är ansvariga för insamlingen.

–Med facit i hand borde vi ha pratat med dem tidigare, säger Beri Fajic som är avfallshandläggare på Vallentuna kommun. Men det hade inte gjort någon skillnad för dem, eftersom vi ändå inte hade hittat någon ny plats att ställa den på.

I Lindholmen har borttagandet av ortens enda återvinning väckt starka känslor. Inte minst för att informationen varit dålig. Lennart Nilsfors som kastade tidningar bara några minuter innan stationen lyftes bort visste inte om att den skulle försvinna.

–Det är först nu jag ser skylten här. Så om vi vill fortsätta att sortera sopor ska vi alltså ta tåget till Vallentuna eller Ormsta? Det är många som går hit, och jag tror tyvärr att det blir så att många kommer kasta allt i vanliga soptunnor istället.

För FTI kom beslutet lika överraskande.
–Det har varit diskussioner tidigare men jag trodde faktiskt att stationen skulle få vara kvar, säger regionchef Annika Ahlberg. Vi sköter insamlingen, men kommunerna ska anvisa platser där vi kan ha återvinningsstationer. När de ger ett förslag så undersöker vi om det går att komma fram med lastbil för att tömma containrarna. Sedan ska vi ansöka om bygglov, och det tar minst tre månader – och sedan blir det alltid överklagat. Det brukar ta minst sex månader innan en ny station kommit på plats, men ofta tar det upp till ett år.
Anledningen till att återvinningsstationen måste flyttas är att SL behöver marken för ersättningsbussar under Roslagsbanans avstängning.

–Förra gången när bussarna vände här var det flera trafikincidenter med bussarna och bilar som lämnade till återvinning, förklarar Beri Fajic. I januari gjorde vi en trafikmätning här, och då kom det drygt 500 bilar i veckan hit. Vi trodde länge att det skulle räcka att flytta stationen lite på samma tomt, men det gick helt enkelt inte.
Prick klockan åtta på morgonen, i fredags, börjar Marcus Anttila ta ner stationen. På en stor lastbil lassar han upp betongfundamenten och de tunga insamlingskärlen.


igcaption>OKLAR PLACERING. Det är första gången Marcus Anttila helt tar bort en station, tidigare har de alltid haft en ny plats redo.
Foto: ROFFE ANDERSSON

–Jag har flyttat många stationer, men det här är första gången jag bara tar bort en. Det känns faktiskt lite sorgligt. Man brukar alltid ha en ny plats klar långt innan en station tas bort. Som mest har det tagit några veckor innan den nya är på plats, så det här är lite unikt. Folk är vana att gå till sin station, och försvinner den så blir det genast sämre med sopsortering.
Knappt har Marcus Anttila hunnit köra iväg det sista av stationen förrän Eive Andersson dyker upp med en kasse till insamlingen.

–Är den borta redan? Ja då är det väl bara att gå hem med den här igen. För mig går det väl bra, jag kan ju ta bilen men många kommer hit med rullator. De kommer ju inte kunna göra annat än att kasta i vanliga soporna nu. Om vi som bor här hade fått veta det här tidigare så hade vi hittat en ny plats på max några veckor. Vad är det för miljötänk bakom det här egentligen?
Beri Fajic säger att kommunen tittat på minst sju olika platser som av olika skäl inte fungerat, men i dagarna har man hittat en plats som kan vara lämplig. Det är ett fält mittemot Gustav Vasaskolan.

–Nu gör vi en utredning och om våra arkitekter och trafikingenjörer godkänner placeringen så lämnar vi förslaget till FTI. Sedan får de göra en egen utredning och ansöka om bygglov.

Annika Ahlberg på FTI kände inte till att något kunde vara på gång.
–Det är bra om de hittat en tomt, men de har inte kommit med något förslag till oss ännu. Jag ska stöta på dem igen, för även efter att man hittat en plats tar det ju upp till ett år innan stationen kan sättas ut.