NYHETER 2020-04-29 KL. 12:50

Ingen majblomma att fästa på våra jackor i år

Av Anneli

Ingen majblomma att fästa på våra  jackor i år

ÅRETS FÄRG. Majblomman 2020 var tänkt att vara i en stark färg.
Foto: PRESS

Varje år sedan 1907, genom världskrig och ekonomiska kriser, har majblomman sålts. Men den här våren säljs ingen krans eller nål att fästa på jackan.

–Det skulle inte fungera med vanlig försäljning i vår, för någon, säger Anna Holst, verksamhetsutvecklare för Stockholms län, på Majblommans riksförbund.

De pengar som majblomman årligen samlar in via sin försäljning, går till barn som lever i familjer med en svår ekonomisk situation. De kan få bidrag för att till exempel köpa kläder, skor och betala fritidsaktiviteter.

–Under våren har gruppen som har det tufft ekonomiskt blivit större och vi har märkt att fler och fler vill söka bidrag hos oss. Vi kände att vi måste göra något ändå, även om vi inte kan sälja majblomman som vanligt, så vi bestämde oss för att starta digitala insamlingar, berättar Anna Holst.

Den 23 april drog försäljningen av den digitala majblomman igång. Konceptet är enkelt. Den som vill kan gå in på Majblommans hemsida, swisha en valfri slant till organisationen, och sedan ladda ner en digital bild på årets majblomma. Den kan man till exempel kan ha som bakgrundsbild i sin telefon. Men vem som helst kan också starta en egen digital insamling.
–Det brukar vara barn i 10-12 årsåldern som säljer majblomman, men nu kan alla som vill sälja, tonåringar, företag och organisationer. Enda skillnaden är att barngrupper, till exempel en klass, nu behåller 20% av intäkterna. Tidigare gick tio procent till hela gruppen och tio procent till det enskilda barnet, men nu har vi gjort det enklare. Om en klass startar en insamling är det bara att skicka länken till alla föräldrar. Ingen redovisning krävs och allt rullar på av sig självt, förklarar Anna Holst.

Försäljningen av den digitala majblomman pågår 23 april till 13 maj. Under den perioden kan man när som helst starta en digital insamling.

–Alla har ju olika sociala nätverk, så det gör inget om grannen också startar en kampanj.

Hur blir det då med de fysiska majblommorna, är det helt kört att få köpa en sådan i år?
–Alla våra knappar har redan anlänt och ligger klara för försäljning på vårt lager i Göteborg. Vår förhoppning är att vi ska sälja majblommor i höst, i augusti-september, men vi vet ju inte om det kommer att gå. Annars får det bli nästa år.

Säljs två olika majblommor nästa år, i så fall?

–Nej, det har vi inte pratat om, men det tror jag inte. Det blir svårt för barnen att hålla isär och det skulle kunna bli en konflikt mellan att köpa förra årets och årets majblomma, säger Anna Holst.

Lång tradition som välgörenhet
Majblommans riksförbund är en ideell barnrättsorganisation som har funnits sedan 1907.

Majblomman arbetar för att motverka barnfattigdom i Sverige. Det görs genom att påverka politiska beslut, finansiera forskning och varje år dela ut ekonomiskt stöd till utsatta familjer. Stödet finns att söka via en blankett på hemsidan: majblomman.se
Majblomman samlar varje år in pengar genom att barn och volontärer säljer majblommor. På grund av coronaviruset säljs den här våren en digital majblomma, där du själv bestämmer priset.

Här kan du starta din egen insamling: swish.majblomman.se
Här kan du köpa en majblomma direkt från Majblommans riksförbund: majblomman.se/insamling