”Jag har aldrig gillat översittare”

”Jag har aldrig gillat översittare”

STRIDBAR. Andreas tar kampen mot storbolaget som inte vill specificera vad han ska betala för.
Foto: ROFFE ANDERSSON

Andreas tröttnade på storföretagets ovilja att specificera en räkning

Efter att upprepade gånger upplevt ändrade kostnader på fakturor och ingen fakturaspecificering har Vallentunabon Andreas, 41, tröttnat rejält.

Nu är han beredd att ta upp ärendet med en stor telekomoperatör till domstol.

– Jag har aldrig gillat översittare, säger han.

Först en faktura som det var fel på, sen en faktura till. Då valde Andreas, att börja kolla upp vad det är han faktiskt betalade för hos företaget.

Där visade det sig att kostnaderna stigit med 200 kronor på första fakturan, och sedan 400 kronor på den andra. Det tyckte han var oroväckande men samtidigt inte helt omöjligt. När Andreas sedan skulle gå in för att ta reda på vad höjningen kom ifrån så fanns det ingen möjlighet att kontrollera detta.

–De har inget systemstöd för att skicka ut fakturaspecifikationer, säger de till mig.

Andreas menar att enligt konsumenttjänstlagen paragraf 40 så har man rätt att få specificerat vad man betalar för.

– De verkar vara det enda företaget i Sverige som inte kan göra det, vilket är märkligt.

”De lyssnar inte”
Utöver att det inte finns någon information för vad han betalar för så har fakturabeloppen varit fel. Enligt Andreas så har företaget bekräftat felen, korrigerat beloppen och återkommit med ett SMS där den nya summan står, däremot så ändras inte beloppet på fakturan.
– Om de återkommer om två år och kräver beloppet på fakturan så kommer fel belopp stå kvar, då kan inte ett sms rädda mig, säger han.

Telekområdgivarna, branschens kvalitetsnämnd och rådgivare, menar att kravet på medlemsföretagen är att de ska specificera sina fakturor utan att det ska kosta extra pengar.

– Jag har tagit upp det här med telekomoperatören, men de lyssnar inte och kommer försöka göra allt för att driva in pengarna.

Först kommer det gå till inkasso, om Andreas bestrider det så går det vidare till kronofogden och till slut domstol.

Utöver den fasta kostnaden för abonnemanget rör det sig om 661 kronor som fakturorna höjts med på slutet. Det är totalt 1300 kronor som företaget inte kan specificera.

Principsak
Dessa pengar kommer Andreas inte att betala förrän han har sett en specifikation vad han betalar för. Annars är han beredd att kriga för sin sak hela vägen upp till de högsta lagliga instanserna.

– De har sagt till mig: “Betala det här, annars driver vi in det.” “Då ses vi i en domstol sa jag.” Det är väl så en maffia fungerar.

Varför väljer du att bestrida det här, många skulle säkert bara betala och gå vidare?
– Jag har aldrig gillat översittare. Och av rent principiella skäl att inga andra ska drabbas så tycker jag att det är värt det, säger han.

Han menar också att det är viktigt att allmänheten görs medveten om att bolaget tycker att det här är helt normalt.
– Jag tycker inte om företag som sitter på mycket makt och vill utnyttja de som inte har makt.

Att det troligtvis blir så att ärendet går hela vägen till domstol ser Andreas positivt på.
–Det är en stor firma mot en liten person. Det är möjligt att jag inte vinner, men då får i alla fall företaget förklara sig hur de har tänkt inför rättsväsendet. Jag tror definitivt att det finns en större story bakom det här.

Dela artikeln här:

Daniel Bergholm

Född och uppväxt i Vallentuna, men som journalist måste man ju bo på söder. Stort sportintresse men även engagerad i samhällsfrågor i övrigt. Kan idag erkänna att några äpplen pallats runt Ekebydalsområdet som liten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *