Låga betyg från företagen till Vallentuna kommun

Låga betyg från företagen till Vallentuna kommun

VETGIRIG. Magnus Isberg vill att den som är missnöjd hör av sig så att han kan ta reda på vad kommunen kan göra bättre.
Foto: UFFE LINDEBORG

Vallentuna rasar från plats 75 förra året till plats 129 i Svenskt Näringslivs årliga ranking av bästa företagsklimat i landets 290 kommuner.

År 2018 låg man på plats 133. Varför Vallentuna tappat så många placeringar i år ska nu analyseras av kommunens näringslivsstrateg Magnus Isberg.
–Förra året när vi gick upp mycket tänkte vi att nu har vi brutit trenden. Vi blev förvarnade av Svenskt Näringsliv att vi skulle gå ner något i år, för så brukar det se ut, men vi trodde inte att vi skulle tappa så mycket, säger Magnus Isberg.

Svenskt Näringslivs ranking bygger på enkäter som skickas ut till företagen under årets tre första månader. Ungefär hälften av företagen brukar svara. 46 procent svarade i Vallentuna i år och andelen som säger att de är nöjda med Vallentunas företagsklimat är 38 procent.

Tappar på flera områden
Företagen får svara på frågor om bland annat tillgång på relevant kompetens, tjänstemännens och kommunpolitikernas attityder samt handläggningstider vad gäller tillstånd, såsom bygglov och inom miljöområdet.

Vallentuna tappar på flera områden. Företagarna är till exempel missnöjda när det gäller information till företagen, dialogen med beslutsfattare, tjänstemännens attityder och kommunens service och bemötande.

Vad beror det på att företagarna ger Vallentuna kommun så mycket sämre betyg i år?
–Det kan bland annat bero på en av de nya frågorna i år, om brottslighet och otrygghet, där vi får lågt betyg. När det gäller upplevd otrygghet är det något vi jobbar hårt med. Vi har till exempel tagit in egna väktare och jag är med i trygghetsrådet som bland annat träffar handlarna i Vallentuna centrum.

Ni får även lågt betyg när det gäller service och bemötande. Kommentar?
–Det är beklagligt för vi jobbar stenhårt med det. Alla nyanställda i kommunen går en introduktionsdag där jag, olika chefer och kommunstyrelsens ordförande Parisa Liljestrand pratar om att alla, alltid, representerar kommunen. Man kan till exempel säga att man inte vet svaret, men att man ska ta reda på det och återkomma. Jag kan tycka att vårt arbete med service och bemötande borde fått genomslag, men jag vill inte bortförklara siffrorna. Vi har en läxa att göra, säger Magnus Isberg.

Snabbare bygglov
Av de företagare som svarat på enkäten har ungefär hälften varit i kontakt med kommunen. De vanligaste frågorna i kontakt med kommunen gällde tillstånd, tillsyn och kontroll. På en skala 1-6 får Vallentuna kommun endast 2,9 när det gäller rimliga handläggningstider.
–Bygglov har aldrig haft kortare handläggningstider än nu, men enkäten görs första kvartalet i år. Om vi får ner handläggningstiderna i år kanske det inte märks, utan man kanske tittar bakåt på det som varit, funderar Magnus Isberg.

År 2008 låg Vallentuna på plats 38 i den här rankingen. Hur ska ni hamna där igen?
–Vi ska ha en ännu tätare dialog med företagarna. Så fort någon är missnöjd vill jag att de ringer mig. Om jag hade fått reda på vilka som är negativa hade jag inte tvekat att åka ut och höra vad de vill att vi gör bättre. Vi har också börjat titta på en idé om att välja ut 100 företag, träffa dem och fråga om vad vi behöver förbättra.

Dela artikeln här:

Anneli Leijel

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *