Nya tåg till depån

Nya tåg till depån

MODERNA TÅG. En tidig morgon i förra veckan anlände det första av de nya tågseten som ska trafikera Roslagsbanan.
Foto: FREDRIK ERIKSSON/SL

Levererades från Schweiz i fredags morse

Klockan 05.00 på morgonen den 23 oktober anlände det första nya Roslagsbanetåget till Vallentunadepån.

– Tåget kom in på trailer. Nu ska det ställas upp och plast och transportsäkringar plockas bort. Så småningom ska tåget ut och provköras på rälsen, berättar Claes Keisu, pressansvarig på trafikförvaltningen i Region Stockholm.

Det första nya tåget, av typ X15p, levereras direkt från den schweiziska tågtillverkaren Stadler. Varje tåg består av tre ihopkopplade vagnar som resenären kan röra sig fritt emellan, skriver SL i ett pressmeddelande. De är luftiga och ljusa och har bättre plats för rullatorer, rullstolar och barnvagnar, än de nuvarande tågen. I varje tåg finns 43 eluttag där den som behöver kan ladda sin mobil eller dator. Tågen är också särskilt anpassade för svenska vinterförhållanden och utrustade med luftkonditionering.
–Under 2021 kommer man att kunna se de första nya tågen på rälsen, medan de testas för att få trafikgodkännande från Transportstyrelsen. Vi får ett eller två tåg i första skedet och testar dem, så att vi får ett godkännande på vagnstypen, säger Claes Keisu.

En milstolpe för SL
Tågen måste också testas för att säkerställa att de lever upp till de krav som SL ställer på tågen.

Det är mer än 30 år sedan Roslagsbanan fick nya tåg. Sammanlagt 22 tåg är beställda. Varje tåg kommer att rymma 300 passagerare och antalet sittplatser är 162 per tåg. De nya tågen kompletterar den nuvarande vagnparken på 101 vagnar.

När tågen börjar köras i trafik under 2022 kommer de tillsammans med Roslagsbanans nylagda dubbelspår bidra till att öka turtätheten på de mest trafikerade delarna av banan.
–Det känns helt fantastiskt att äntligen kunna få hit vårt första tåg. Det är en viktig milstolpe för SL och våra resenärer, säger Torbjörn Bodin, programdirektör på trafikförvaltningen.

Dela artikeln här:

Anneli Leijel

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *