NYHETER 2022-10-06 KL. 10:15

Rekordplacering i årets företagsrankning

Av Anneli Leijel

Rekordplacering i årets företagsrankning
Näringslivsstrateg Magnus Isberg kan glädjas åt den senaste företagsrankingen. Foto: Roffe Andersson

När Svenskt Näringsliv låter företagarna sätta betyg på den egna kommunen, hamnar Vallentuna i år på plats 46 av Sveriges 290 kommuner. En ökning med hela 50 placeringar från förra årets plats 96 på listan och en toppnotering för Vallentuna.

– Det känns väldigt roligt och är ett resultat av ett långsiktigt arbete för bättre företagsklimat i kommunen, säger Magnus Isberg, näringslivsstrateg på Vallentuna kommun.

Han hade på känn att det i år skulle gå bra för Vallentuna i företagsrankningen.

– 50 placeringar upp vågade jag inte tro, men en känsla och en förhoppning hade jag, och när vi tittade på NKI-mätningarna tidigare i år så var de rekordhöga.

NKI, Nöjd kund-index, mäter hur nöjda företagarna är med kommunens service och har på uppdrag av SKR, Sveriges kommuner och regioner, genomförts sedan 2010.

Kraftigt kliv uppåt
För att kunna klättra hela 50 placeringar behöver man vässa sig på de allra flesta punkter, och det har Vallentuna gjort, enligt Svenskt Näringslivs företagsrankning.

Området där Vallentuna stiger mest i hela landet är ”kommunpolitikernas attityd till företagande”. Där ökar kommunen med hela 118 placeringar till plats 53. Ett kraftigt kliv uppåt tar man också när det gäller ”tjänstemännens attityder till företagande”. Där ökar man med 104 placeringar.

Den tyngst vägande rankingfaktorn är det sammanfattande omdömet. Företagarna får utifrån sina egna erfarenheter ge ett samlat betyg på hur de upplever att det är att driva företag i kommunen. Även här har Vallentuna ökat.

– Jag är glad för att bedömningen om hur man generellt upplever kommunen har gått upp, men det finns utrymme att öka ännu mer, säger Magnus Isberg.

Korta handläggningstider
De senaste åren har kommunen jobbat på olika sätt, för att belysa att allt de anställda gör påverkar företagsklimatet, berättar han. Service och bemötande är till exempel en del av introduktionsutbildningen för alla nyanställda – och kommunens satsning på det märks också i företagsrankningen då upplevelsen av kommunens service och bemötande stigit med över 100 placeringar i år.

– Vi har också jobbat på att korta handläggningstider för olika former av tillstånd, till exempel vid ansökan om bygglov.

Det finns utmaningar
På några punkter får Vallentuna fortfarande låga poäng från företagarna. Till exempel när det gäller kommunens upphandling.
– Hos oss kan man boka en upphandlare för ett möte, som berättar om hur upphandlingen fungerar. Det är generellt så att företagarna ger kommunerna lite lägre siffror när det gäller upphandling. Kanske för att en upphandling endast resulterar i en vinnare och att man blir besviken när man inte vinner, funderar Magnus Isberg.

Mobilnät och bredband är en annan punkt där Vallentuna rankas lägre i år.

Här kan kommunen endast hjälpa till med att ge grävtillstånd för de företag som lägger fiber. Vallentuna har ett öppet stadsnät, där utbud och efterfrågan styr var olika företag ansöker om att dra fiber.

Kriminalitet påverkar
Det område där Vallentuna tappar mest i år är ”Påverkan av brottslighet/otrygghet”. 23 procent av företagarna, nästan en fjärdedel, upplever att brottslighet/otrygghet påverkar dem negativt.

– Vi vet att fakturabedrägerier är vanligt förekommande. Sedan finns det annat som vi försöker hjälpa till att förändra. Nyligen ordnade vi från kommunen en trygghetsvandring i området som kallas Vargmötet, tillsammans med räddningstjänst, polis och parkeringsbolag. Genom att röja bort skrotbilar, andra sopor, byta trasiga glödlampor och röja växtlighet så att insyn från vägarna ökar, kan vi tillsammans bidra till en tryggare miljö.

Årets placering i företagsrankningen innebär att Vallentuna är den kommun i Stockholms län som gjort den största förbättringen på fem år. Vallentuna placerar sig nu på plats sju av Stockholms 26 kommuner. Snäppet ovanför, på plats sex ligger Täby och i topp Solna.

Anneli Leijel
anneli@vallentunanya.se