NÄRINGSLIV 2022-02-10 KL. 10:10

Lärarparet startade eget klockföretag

Av Anneli Leijel

Robert Kolecki: ”Det här är min motreaktion mot en smart watch”.

Lärarparet startade eget klockföretag
UTBYTE. Det smarta med Robert och Rebeccas klockor är att man kan byta batterier och armband själv, Foto: Hege Hellström

Analoga klockor ligger i tiden. Det menar Robert och Rebecca Kolecki. Tillsammans har de startat Timepieces of Sweden.

Företaget säljer armbandsur på nätet. Nu berättar de om sin företagsresa. Om utmaningarna med att starta upp under pandemin och att lära sig kommunicera med tillverkaren i Kina.

Vi träffas hemma hos grundarna Robert och Rebecca Kolecki. De är båda lärare. Robert, som är utbildad civilingenjör ”minus nio poäng” och gymnasielärare, arbetar på en högstadieskola i Täby sedan 17 år och Rebecca är lågstadielärare på Vittra Vallentuna. Sedan några år driver de också företaget som säljer armbandsur via internet i mellansegmentet, eller i prisklassen ”affordable” som de säger. Priset ligger på mellan 1500 och 1700 kronor.

Idén till klockorna fick Robert för några år sedan.
– Jag har alltid gillat klockor och varit fascinerad av klockor ända sen jag var liten. Jag har läst klockböcker och följt olika varumärken. Men det var först när jag var runt 30 som jag hade råd att köpa en riktig klocka i det högre segmentet, berättar Robert.

– Du har lärt dig allt om klockor, inflikar Rebecca.
– Ja, jag har studerat och meckat med mekaniska klockor under några år. Jag fascineras av urverket, säger Robert.

Det var just fascinationen för klockor i kombination med Roberts tekniska kunnande som fick honom att börja fundera, och experimentera. Det började med ett vitt papper, där han skissade fram sina idéer till det som skulle komma att bli den klocka som nu säljs, Revolution 38 mm.

– Varenda liten del är designad av oss. Jag har gjort den optimalt snygg, utifrån vad jag själv tycker om. Boetten, infästningen, allt är i minsta detalj designad. Min process har tagit flera år. Jag har gått upp vid tre på natten när jag fått en idé och satt mig och jobbat. Sen får vi se om andra uppskattar den lika mycket som jag.

Det som är speciellt med klockan, jämfört med andra klockor, är att man kan byta både armband och batteri själv.

– Man kan köpa boetten för sig och armband för sig. Det blir både ekonomiskt och roligt, genom att byta armband och kanske ha två boetter kan man skaffa sig en klockgarderob, säger Robert entusiastiskt.

Tuff start
Han och Rebecca tar fram sina armbandsklockor och byter armband mellan sig. Sedan visar Robert hur man med några enkla grepp kan byta batteriet själv. För att kunna göra det behövs ett särskilt litet verktyg som följer med vid köpet av klocka.

– Jag ville att man skulle kunna byta batteri själv för att spara pengar. Varför ska man kunna det, frågar sig flera klockbutiker, och det är ju för att de tjänar pengar på alla som byter batteri.

Det speciella batteriet för urverket kan man köpa direkt från företaget, men det finns också på andra håll.

Hela processen, från idé till färdig klocka, har tagit flera år och tog längre tid än planerat, inte minst för att företaget startades upp mitt under pandemin.

–Vi blev åtta månader försenade på grund av pandemin. Kina, där vi har vår huvudfabrik, stängde. Det var översvämningar och andra naturkatastrofer. Till slut kunde vi bara skratta åt eländet. Samtidigt kändes det oviktigt med ett företag när så många drabbades av pandemin världen över, säger Robert.
–Vi var heller inte i gång med försäljningen då, så vi drabbades inte på samma sätt som många andra företagare under pandemin, fyller Rebecca i.

De berättar också om hur pandemin drabbade dem personligen, med flera nära anhöriga som blev mycket sjuka. I det sammanhanget blev företaget mindre viktigt.

När de skulle välja fabrik för tillverkning av klockorna var det naturligt att välja Kina. 80 procent av all tillverkning i världen sker i dag i Kina, berättar Robert. Men samarbetet med Kina är också det som varit den största utmaningen, framför allt kulturellt.

Genom en svensk konsult i Hongkong fick de kontakt med en fabrik och sedan började Robert ha direktkontakt med ”Terry”, chefen för fabriken. Som svensk började han mejlen i trevlig ton och frågade om fabriken kunde tillverka det de önskade. ”Yes sir”, blev svaret.

– När första varuprovet kom hem för godkännande var det inte alls det vi bestämt. Det var bara att skicka tillbaka det och så fick vi hålla på några gånger. 1,5 år tog det innan vi fick den produkt vi beställt.


KLOCKRENT. Robert och Rebecca är nöjda över resultatet av deras planer med klockföretaget. Foto: Hege Hellström


Efter ett tag fick Robert höra från de som har erfarenhet av handel med kinesiska fabriker, att han måste skriva i punktform exakt vad som ska göras, exakta deadlines och i princip hota med utebliven betalning – det var då det vände och rätt produkt levererades.
– Det har varit jättejobbigt. Generellt går man genom brittiska och italienska mellanhänder, som är dem som talar med fabriken, men jag har velat ha direktkontakt med ägaren. Det har varit en resa i sig att komma fram till en produkt som motsvarar vår vision och idé.

Fyra delägare
Huvudfabriken i Kina anlitar underleverantörer för de olika delarna till klockan, allt enligt specifikationerna från Timepieces of Sweden. Urverket är exempelvis ett japanskt kvartsur. Produkterna genomgår olika kvalitetstester innan de slutligen godkänns och skickas till Sverige.

De är fyra delägare i företaget. Robert är vd och står för designen. Rebecca är vice vd och kontorsansvarig. Det är hon som arbetar mot kunderna. En person till arbetar med det tekniska och en annan är contentansvarig och marknadsför företaget i sociala medier.

Att de två grundarna är ett bra team märks tydligt.

–Vi har alltid jobbat bra ihop, säger Rebecca och Robert nickar instämmande.

Nyligen har man också tagit in två investerare, så kallade silent partners och i april ska klockorna lanseras ordentligt. En första smyglansering skedde i början av sommaren 2021.

Hur upplever ni intresset för analoga armbandsklockor?
– Vi har tittat på folks armar och vi ser att man gärna vill ha en analog klocka, också, och inte bara en smartklocka. En analog klocka vill man säga något med, lite som ett smycke, säger Robert.
– Och man vill kunna matcha outfits. Det kommer nog aldrig att försvinna, säger Rebecca.
– Det här är min motreaktion mot en smart watch. Jag hade själv en och kände hur jag blev stressad av det ständiga plingandet på armen, säger Robert.

Att de tror på sin produkt går inte att ta miste på. Samtidigt trivs de med sina läraryrken och gillar kombinationen. Båda har tidigare drabbats av utmattning och lärt sig balansen. Att jobba och vila, jobba och vila, och inte bara köra på. Robert har dessutom gått ner i tid som lärare.

– Vi drömmer om att kunna lämna detta vidare till våra tre barn. Vi vill förändra klockindustrin ordentligt, men allt har sin tid. Det är också viktigt för oss att göra gott, att använda pengarna på ett bra sätt om vi får ekonomisk makt, säger Robert.

De vill bland annat avsätta en del av vinsten till att plantera träd i utsatta områden för att sänka sitt biologiska fotavtryck. Och de vill jobba med olika organisationer som gör nytta för barn och ungdomar. Både i Sverige och utomlands. Till exempel vill de bygga skolor.

Anneli Leijel
anneli@vallentuna.se