REPORTAGE 2023-11-09 KL. 10:42

Framtiden är här - premiären för Roslagsbanans nya tåg

Av Daniel Bergholm

Flera Vallentunabor delar med sig av sina intryck under den första resan.10:35 stod klockan på när det nya X15p-tåget på Roslagsbanan hade premiär tisdagen den 31 oktober. Tåget var fullsatt när föraren Robin Högberg i högtalarsystemet hälsade resenärerna välkomna på en ”historisk tur”.

Framtiden är här - premiären för Roslagsbanans nya tåg
LYFT. Robin Högberg fick möjlighet att framföra tåget under premiärresan. – Det kommer bli ett rejält lyft för både resenärerna och förarna, säger han. Foto: Roffe Andersson

2020 levererades det första tåget av den nya modellen från Schweiz. Sedan dess har åren gått med otaliga testkörningar och förtejpade dörrar.

Men i tisdags förra veckan avgick till slut det nya tåget längs med Roslagsbanan, och avfärdsmomentet möttes av applåder från entusiastiska resenärer.

Resan från Stockholms östra - Ormsta flöt smidigt förbi, med undantag för ett mindre avbrott mellan Universitetet och Mörby.

Blev förvånade

En av premiärresenärerna som klev ombord i Roslags Näsby blev överraskad när dörrarna öppnades utan texten ”ingen påstigning”.

– Det var en liten chock när vi insåg att vi kunde kliva på, eftersom vi hade missat när premiärresan var. Det var en trevlig slump, säger Vallentunabon Olle-Petter Melin.

Vad var ditt första intyck?

– Det är väldigt bra, nytt och fräscht. Jag har åkt Roslagsbanan i 22 år och det var verkligen dags för en uppdatering.

Och det nya tåget kommer med en hel del uppdateringar.

Förutom möjligheten att röra sig fritt genom hela tåget och att använda de lägre och bredare dörrarna i mitten av tåget, finns det uttag i tågen där du kan ladda mobilen. Därtill finns nu air-condition, vilket kommer hjälpa de vallentunabor som vill resa Roslagsbanan under sommartid utan att ta med sig ombyte.

Projektledaren Annika Bergström var ombord på tåget vid avresan och var entusiastisk över att det äntligen var dags. Hon uppskattade det stora intresset.

– Det här har vi längtat efter länge. Det har tagit tid, men det är glädjande att allt har fallit på plats. Allt är dubbel- och trippeltestat för att garantera så hög säkerhet som möjligt, säger hon.

PROJEKTLEDARE. Projektledare Annika Bergström var väldigt nöjd att premiärturen äntligen blev av. Foto: Roffe Andersson

Flera generationer tåg

Tåget stannade som vanligt på de ordinarie stationerna under resan till Ormsta, och det var många överraskade miner när passagerare insåg att de kunde kliva ombord. En av dem som hade planerat att gå ombord i Vallentuna var Christer Lundqvist. En snabb vändning i Ormsta blev en lagom start.

– Det var tur att jag var hemma idag och kunde ta tillfället i akt. Det blev en lagom första sväng, säger han och fortsätter.

– Jag har rest med Roslagsbanan till och från sedan slutet av 40-talet, när det fortfarande användes ånglok. Så jag ville vara med på den här förändringen också, och det var en positiv första upplevelse.

Det första X15p-tåget kommer framöver att användas på alla grenar inom Roslagsbanan. Över tid kommer de nya tågen gradvis ersätta de mer än 30 år gamla X10p-tågen.

SL meddelar att ytterligare två tåg är på väg, och att testperioden kommer gå snabbare för dessa. Under en sjuårs-period planeras att samtliga X10p-tåg ska ersättas.

PREMIÄRÅKARE. Torsten "tummen" Scott smög iväg en stund från jobbet för att åka några stationer och var väldigt imponerad över det nya tåget. Foto: Roffe Andersson