REPORTAGE 2024-02-22 KL. 09:15

Pionjärerna bakom Sveriges Tofurevolution

Av Nora Andersson

Joceline Lu på Yipin: “Det är som att ha en tofu bebis”.

Pionjärerna bakom Sveriges Tofurevolution
FAMILJEBILD. Familjen Lu tillsammans på bild, dottern Joceline med pappa Lukas och mamma Johanna. Foto: Pressbild

För 26 år sedan var familjen Lu först i Sverige med att börja producera tofu. Vallentunafamiljen har sedan dess spelat en stor roll i att göra det sojabaserade proteinet till vad det är idag- något av en svensk basföda. Joceline Lu, dotter i familjen och affärsutvecklare, berättar om framgångssagan och vilka produkter som hon tror är näst på tur i rampljuset.

Kanske har du sett Yipins fabrik i Vallentuna, vad Joceline Lu beskriver som rymdraketer - vilka egentligen är silos för råvaror. Eller är du kanske en av de många svenskar som har Yipins produkter i kylskåpet. Då har du nog inte missat att det står ”Familjen Lu från Vallentuna” på förpackningen. Joceline Lu tycker att det är viktigt att ha en transparens kring vart produkten kommer ifrån och det är ingen slump att fabriken ligger i just Vallentuna.

– Vi har sökt med ljus och lykta över passande ställen både sett till geografi och anläggning. Det geografiska läget i Vallentuna är väldigt bra, med kommunikationsvägar och nära till var medarbetarna bor. Företagsklimatet är också väldigt viktigt och vi har mycket stöd från kommunen.

Vallentunas vatten ger smaken

En annan sak som spelade in när Yipin skulle slå rot var Vallentunas vatten. Det krävs mycket vatten för att producera tofu och vattnets kvalitet har stor betydelse för den slutgiltiga smaken. Joceline Lu menar att Vallentuna kommun prioriterar att förse industrin med bra vatten.

– Vi hade inte kunnat gå till en kommun där vattentillförseln är otillräcklig eller av dålig kvalitet eftersom vattnet är avgörande för smaken.

KOLL. Pappa Lukas har koll på processen i fabriken, han är ju tofumästare. Foto: Pressbild

“Vi har absolut haft stor del i tofuns utveckling.”

När familjen Lu i slutet av 90-talet började producera tofu i Sverige uppfattades det växtbaserade proteinet fortfarande som ett etnisk livsmedel. Lite som halloumin gjorde en gång i tiden. Idag är tofu en produkt som var och varannan svensk känner till och använder i sin matlagning.

– Vi har absolut haft stor del i tofuns utveckling. Jag tror att den största delen är att vi har lagt väldigt mycket hjärta och själ i att få tofu att bli lättillgänglig, lättlagad och god. Det är en sak att prata om dess fantastiska näringsinnehåll och klimatavtryck, men det är en annan att få den att bli en omtyckt matprodukt.

Framgångsreceptet

Familjen Lu kommer ursprungligen från en liten stad nära Peking och har sedan starten haft en tydlig gemensam vision - att ta med sitt kulturella asiatiska arv och bygga vidare på det i en svensk kontext.

Yipins tofuproduktion sker på ett asiatiskt traditionellt sätt. Tofun går igenom tre stationer- från ax till limpa. Först mals sojabönor ner till flytande form, därefter omvandlas tofun till fast form, likt ostystning och slutligen sker smaksättning, förpackning och pastörisering. Bland annat röks tofun i alspån från Karlskoga eller förvandlas till någon svensk klassiker, såsom skagenröra eller tofusill.

Joceline Lu poängterar att det inte bara är de goda recepten som lett till framgång.

– Man brukar säga att framgång är effort och timing. Om man gör en tillbakablick på vår resa har de första 15 åren varit effort och de sista 10 åren har varit effort plus timing. Grunden lades när efforten lades kan man säga.

Just nu består familjeföretaget av två generationer, 60-talister och 80- och 90-talister. Det mer seniora gänget tar hand om det produktionstekniska medan det unga gänget är mer framåt när det gäller kund, marknad och att hänga med i sociala medier.

– Att driva ett framgångsrikt familjeföretag är egentligen att kunna förena olika perspektiv och göra något ännu bättre av det, ungefär som att ett plus ett är tre.

Tofuns kusin - Tempeh

En uppkomling hos Yipin är tempeh, ett fermenterat och växtbaserat protein som varit en delikatess i Indonesien i över 1 000 år. I Sverige är tempehn ännu inte lika välkänd som tofun, men Joceline Lu tror att det kommer att förändras.

– Vi har gjort ungefär samma sak som med tofun, vi har den i block, tärning och smaksatt. Vi ser att efterfrågan ökar varje år och jag tror definitivt att den kommer att öka i popularitet de kommande åren.

FÖRPACKAD. Så här ser en av fabrikens produkter ut när den förpackats. Foto: Pressbild

Den nya supergrönsaken

Förutom tofu och tempeh säljer Yipin annan asiatisk mat. Det senaste tillskottet i fabriken är odlingen av groddar. När en grönsak får groddar frigörs vitaminer och mineraler som blir mer lättillgängliga för kroppen att ta upp. Joceline Lu menar att det är vad som gör den till en “supergrönsak”.

– Groddarna är en väldigt underskattad produkt i termer av att det ofta används som en kompletterande grönsak. Just nu säljs groddarna bara till restauranger men eftersom dess näringsinnehåll är så fantastiskt hoppas jag att groddarna kan komma att säljas även i butik framöver.

Familjen Lu

Familjen Lu umgås även mycket på fritiden. Numera består familjen av fyra generationer vilket gör att umgänget centreras kring barnbarnen istället för arbetet, vilket inte alltid har varit fallet. Det fanns en tid när Lukas Lu, pappa i familjen och tofumästare, inte hade tagit semester på 15 år. Nu turas familjemedlemmarna om att gå på semester, men Joceline Lu har fortfarande svårt att ge sig helt hän åt ledigheten.

– Det är som att ha en tofubebis. Man hittar alltid inspiration som har med jobbet eller en produkt att göra när man är på semester. Så är det väl för alla som har en passion för något.

Alla dagars vardagsrecept hos familjen Lu är en krispigt knaperstekt tofu med maizena. Tillagningssättet ger en krispig yta med ett saftigt inre. Ovanpå gillar Joceline Lu en god teriyakisås.

Äter ni tofu till frukost, lunch och middag?

– Ja, det gör vi absolut.

Nora Andersson