NYHETER 2025-08-21 KL. 09:00

Gillingebanan fyller 50 år

Av Victoria Rubinsson

Sedan öppningen har hundratusentals blivande körkortsinnehavare gjort sin riskutbildning på Gillinge, en av de första banorna i Sverige. För att fira sitt 50-årsjubileum bjuder centret in till veteranbilsutställning och tävlingar.

– Gillinge invigdes första november 1975. Nu tänkte vi fira det i september för det är så tråkigt väder i november, säger Hans Löfgren, vd på Gillinge, och ler stort.

Gillingebanan fyller 50 år
VÄRT ATT FIRA. I 50 år har körkortsaspiranter tagit sig ut till Gillinge och genomfört halkkörningen och i början på september ska det firas med veteranbilar. Foto: Victoria Rubinsson

En solig dag i mitten på augusti är det full fart ute på de olika övningsbanorna på Gillinge men det brukar vara ännu mer menar Hans som tror det beror på skolstarten. Här har han jobbat sedan 1992 när han halkade in som trafiklärare och blev kvar.

– Jag blev platschef 1998 och har inte haft vett att sluta, säger Hans skämtsamt.

1975 blev halkkörning en obligatorisk del i vägen mot körkortet men då var fokuset på att lära sig hur man tekniskt skulle hantera om bilen fick sladd. Men under 2000-talet gick utbildningen över till att handla om hur man kan undvika risker.

– Man ska hålla sig ifrån för stora uppgifter som förare. Man ska förstå vad som händer, hur det fungerar men också förstå hur man själv fungerar och brister.

SÄKERHETSHALL."Hela grejen med gillinge är att man genom upplevelser man själv gör ska förstå hur saker funkar, det brukar klicka till mycket bättre i huvudet då", säger Hans. Foto: Victoria Rubinsson

SOPTIPP. Innan Gillinge blev en trafikövningsplats var det först ett kärr och sedan en soptipp. 1975 invigdes de två första halkbanorna, i dag har de flera olika banor som blir hala med hjälp av ett plastgolv och vatten. Foto: Victoria Rubinsson

Kungen på besök

När de två första banorna högtidligt skulle invigas var kungen på plats. Då använde man lite allt möjligt för att få banorna hala, till och med engelsk sjösten. Men när man insåg att vissa ämnen inte var bra för miljön började man aktivt jobba för att få en miljövänlig anläggning. Men det är inte bara kungen som hittat ut till Gillinge. Genom åren har en och annan kändis hittat dit.

– Sedan 2012 hyr Trafikverket in sig måndag till fredag för förarprov och när de bara hade varit här i någon månad hade vi ett jätteevent med engelska Top Gear här och sladdade med massa kändisar och Aston Martins samtidigt som de skulle ha förarprov, säger Hans.

Från motorcykelmässor till programmet Sveriges värsta bilförare och orientering har utspelat sig på Gillinge utöver riskutbildningarna och vidareutbildningar för yrkesförare, brandkår och försvarsmakt. När Hans tänker tillbaka på alla minnen kommer han ihåg en och annan avkörning från halkbanan.

– De mesta sakerna har nog hänt här men som tur är har ingen gjort sig illa på riktigt, säger han.

FOKUS. Sedan 2017 är alla bilar elbilar vilket gör att föraren inte behöver tänka lika mycket på sin körning utan kan fokusera på upplevelsen. Foto: Victoria Rubinsson

Det bästa med jobbet enligt honom är att se upplevelsen som riskutbildningen ger.

– Vi kan oftast förmedla en aha-upplevelse som är ganska stark och det är det roligaste med den här arbetsplatsen.

Fira med veteranbilar

För att fira sina 50 år kommer Gillinge 1 september omvandlas till en stor veteranbilsträff med bilar äldre än 50 år och alla är välkomna till firandet.

– Vi gör en allmänhetens dag där vi istället för trafiksäkerhetsexperter gör en veteranbilsträff. Vi kommer att ha veteranbilstävlingar runt om på våra banor och alla får komma även om man inte har en veteranbil.

AHA-UPPLEVELSE. Hans Löfgren, vd på Gillinge, tycker det bästa med att jobba med förarutbildningar är aha-upplevelsen som det ger körkortsaspiranterna. Foto: Victoria Rubinsson

Hans förväntar sig ett par hundra veteranbilar, där en tävling går ut på att föraren och passageraren ska matcha med bilen och årtalet. Besökarna kommer även få rösta fram sin favorit och priser utlovas.

– Det blir snudd på obscent stora pokaler, säger han.