Klik venligst
SPORT 2021-12-09 KL. 16:51

LIKE: Ett projekt som elever gillar skarpt

Av Vallentuna Nya

LIKE: Ett projekt som elever gillar skarpt

NYTT ATT UTFORSKA. Eleverna får möjlighet att prova nya roliga saker. Under lektionen med friidrott på ämnet testar de bland annat "visselspjut", uppe till höger i bildcollaget.
Foto: ROFFE ANDERSSON

Det är en gåta att Vallentuna är en av blott två kommuner i landet som hakat på LIKE-projektet, för var i övrigt ser man 21 uppspelta barn göra high five med läraren efter lektionen.

Karbyskolans elever i klass 3 B är på väg att avsluta sin LIKE-lektion i friidrott och ute i omklädningsrummet börjar 3 A göra sig redo. Instruktören Alison Ashley – von Euler ber 3 B-eleverna om ytterligare några hopp innan hon samlar dem sittande i en ring.
Eleverna rekapitulerar vad de gjort under lektionen och givna frågan är: var det roligt eller tråkigt?
”Roligt”, blir det kollektiva svaret ljudligt och tydligt. Till 100 procent.

Lyssna på barnen
I sina lektioner fokuserar Alison en del på ledarskap. Syftet är att några i en framtid ska tänka sig att bli ledare.

Vad gör en ledare? undrar hon. Elevernas svar landar i ord som kommunicerar, leder och inspirerar.
–Det är så viktigt att lyssna mycket på barnen. Jag har en idé och plan för varje lektion, men det måste finnas plats för improvisation. Inte vara för strikt, säger Alison Ashley – von Euler.

3 B lämnar Karbyskolans gymnastiksal och in struttar 21 elever i 3 A. Alison ger dem lite tid att varva ner innan hon inleder uppvärmningen. Och på en bänk vid sidan av blir en reporter närmast tårögd vid synen av barnens inlevelse. Alla försöker att härma det Alison instruerar och likt henne adderar de vissa ljud till benkickar och handklapp. Ingen smiter undan eller insisterar på att slippa. Några ser ut som att julafton kommit tre veckor för tidigt.


igcaption>Foto: ROFFE ANDERSSON

Eftersträvar glädje
–Det glädjer mig att se motiverade individer. Att de får ut glädje av LIKE. Jag får skapa det jag vill tillsammans med eleverna och viktigt för mig är att se när de blir trötta och oinspirerade av en övning.
Tröttheten gör sig påmind efter en ansenlig mängd stående längdhopp följt av längdhopp med ansats. Några sätter sig ner och ”det gör ont”, hörs från några.

Men alla är uppe igen när Alison ber dem att stretcha. Varenda en försöker trots det småkluriga i att stå på ett ben och dra upp andra benets underben till stjärten.

En av pojkarna kommer fram till Alison och undrar om de kan få testa basket. Hon nobbar inte, men det får bli en annan dag.

LIKE viktigt för BSK
Ledare i Brottby SK är i hög grad delaktig i LIKE på bland annat Karbyskolan. Friidrott, fotboll, dans, volleyboll etcetera, mixas om vartannat.

Alison Ashley – von Euler är fotbollsinstruktör, men spelade volleyboll och var cheerleader som ung. Så av henne får klubben och LIKE-projektet ut mycket till barnen. Säkert även basket med tiden.
–Det här är ingen tävling, påpekar hon när det börjar bli för intensivt. Det handlar om era personliga mål, er personliga utveckling.

Som hennes namn antyder är Alison från USA. ”Det går inte” är ett uttryck hon stött på under åren i Sverige.

–Uttrycket har förvirrat mig. Så tänker inte vi amerikaner. Och jag tror att alla kan och vill försöka.

Hon relaterar till fotboll där olika egenskaper behövs bland spelarna för att skapa ett lag.

–Istället för att prata problem ska vi tala om utmaningar. Försöker eleverna blir jag glad, säger hon.

När LIKE-lektionen är slut återstår avskedet och det blir närmast ett kivande om att göra high five-hälsningen med Alison.


igcaption>Foto: ROFFE ANDERSSON

Patric Lindvall är också ledare i BSK och ett fan av LIKE-projektet. Utöver att skoleleverna ges möjlighet till mer rörelse, ser han poäng i att BSK-medlemmar ges chans att vara ledare. Och att fler barn kanske väljer att aktivera sig i idrott och klubben.

–Att vara barn- och ungdomsledare är viktigt och stimulerande. Att stötta skolelever i ett extra rörelsepass i veckan anser jag är magiskt bra och jag tror att vi i Vallentuna kan utveckla LIKE-projektet, säger Patric Lindvall.

Jonny Andersson
jonny@vallentunanya.se

Ökad rörelseglädje och hälsa med LIKE - Vallentunas elever får prova sporter och kulturaktiviteter på skoltid

Ökad rörelseglädje, mindre stillasittande och chans att prova på olika aktiviteter inom idrott och kultur. Det är tanken med LIKE-projektet på Vallentunas grundskolor som nu är inne på sitt fjärde läsår.

–När eleverna får utvärdera LIKE säger de att de fått nya intressen och en del säger att de vill ha LIKE varje dag, berättar Marie Ivarsson som är samordnare för idrott- och kultursatsning på Vallentuna kommun.

LIKE står för Lek, Idrott, Kultur ger Energi. Det började utifrån en idé på kommunen om att erbjuda elever mer idrott och kultur inom skolans ram. I läroplanen står det att förutsättningar ska skapas för kontakt med föreningar och kulturliv för en meningsfull fritid. Det handlar också om att det är viktigt för barn att röra på sig, att öka elevernas hälsa och därmed ge förutsättningar för goda skolresultat.
En del i projektet är också att stärka fritidshemmens roll. LIKE riktar sig till årskurs 2 och 3. I och med att lågstadiet har förstärkt skolstart, eleverna går i skolan mellan klockan 8 och 14, har de fritidspersonal som de har lektioner med under dagen.

–På varje LIKE-lektion är en fritidslärare också med. Om de till exempel jobbar med animerad film är detta något de kan fortsätta med på fritiden. På så vis stärks fritidshemmens roll, säger Marie Ivarsson.

Under ett läsår får eleverna testa på fyra olika aktiviteter i sjuveckorsperioder. LIKE ges vid ett lektionstillfälle i veckan. Exempel på aktiviteter är tennis, innebandy, taekwondo och kulturskapande aktiviteter som Vallentuna Kulturskola står för.

Det finns bara en till kommun i Sverige som arbetar på ett liknande sätt och det är Ängelholm. Både Vallentuna och Ängelholm samarbetar med Generation Pep, som kronprinsessparet tagit initiativ till. Generation Pep har en vision om att ökad rörelse och hälsa ska bli en naturlig del av barns och ungdomars vardag.
Enligt Marie Ivarsson, samordnare för LIKE, har projektet fallit väl ut.

Eleverna gillar det och flera har också blivit aktiva i föreningar och/eller Kulturskolan, efter att de fått prova på under skoltid.

– Under åren har vi skapat ett nätverk med en kontaktperson på varje skola och i varje förening. Vi är stolta över LIKE och det är roligt att lyfta detta för alla som är inblandade, säger Marie Ivarsson.
Idag ges LIKE på Vallentunas alla grundskolor och på Vittra Vallentuna. Alla friskolor har erbjudits att delta i projektet.

Anneli Leijel
anneli@vallentunanya.se

Fakta: LIKE
LIKE – Lek, Idrott, Kultur ger Energi är ett samarbete mellan Vallentuna kommun, Kulturskolan och ett antal idrottsföreningar.

Det är också ett samarbete med Generation Pep, vars vision är att alla barn och ungdomar i Sverige ska ha möjlighet och viljan att leva ett aktivt och hälsosamt liv.

På senare år kopplas LIKE ännu mer till folkhälsomål och att alla, i alla årskurser, ska erbjudas hälsosamma måltider.

Ersättningen till föreningarna och Kulturskolan är 500 kr per 45-minuterslektion.

Varje förening och Kulturskolan får även 5000 kr per läsår för att kunna köpa in det material de behöver.