Av Victoria Sid
Sent under onsdagskvällen 15 januari fick norra Vallentuna tillbaka sitt kranvatten efter vattenläckan i Hållsta. På Roslagsvatten jobbades det dag och natt för att få tillbaka vattnet. Niklas Junel är projektledare och var med under lagningsarbetet.
”Vi vet att det är otroligt viktigt för våra kunder att ha vatten i kranen och vatten i hushållet, det är vårt viktigaste uppdrag.”, skriver Niklas till Vallentuna nya.
På en lerig äng i Hållsta intill Roslagsbanan snirklar sig ett tjockt rör över det vintervissna gräset. Här jobbade man dag och natt för att laga vattenläckan som drabbade runt 3 000 hushåll. Niklas Junel fick de första indikationerna under måndagseftermiddagen för en vecka sedan.
”Vi fick de första indikationerna under eftermiddagen på att vissa kunder hade lågt vattentryck, så då började vi felsöka efter läckor och kunde konstatera att det var ett ganska stort område som omfattades av läckan som behövde involvera mer personal och maskiner.”, skriver Niklas till Vallentuna nya.
Krisgrupp
Snabbt etablerades en krisgrupp och rätt personer kunde snabbt sättas i arbete. Att laga vattenläckor är något de kan bra, utmaningen i Hållsta blev istället omfattningen.
DAG OCH NATT. Roslagsvatten har jobbat dag och natt för att få tillbaka vattnet till norra Vallentunas invånare. Under tiden sattes vattentappar ut och skolorna i området fick bajamajor. Foto: Victoria Sid
”Många blev berörda. Många andra funktioner måste fungera parallellt, till exempel nödvatten, samt att få ut rätt information till allmänheten.Samarbete mellan entreprenör och jourpersonal, samarbete med kommunen, bemanna kundtjänst, arbetsmiljöfrågor och tillgång till material och maskiner”, skriver han vidare.
Samtidigt som reparationen påbörjades säkerställdes även att nödvattentankar skulle köras ut. Vid läckan inföll sig snabbt en laganda. Alla förstod allvaret och ville hjälpa till att lösa utmaningen. Känslan när vattnet väl var tillbaka i hushållskranarna var bra men för personalen på plats var bara halva arbetet klart.
”Inga sura miner, eller tal om vem som gjort fel, otroligt inspirerande att se hur alla samarbetar.” skriver Niklas.
HÖGTRYCK. Niklas Junel är projektledare och har varit med under lagningsarbetet av vattenläckan. Han jobbar fortfarande för högtryck med efterarbetet. Foto: pressbild
Bra respons
Trots det fulla fokuset på att laga läckan har han fått till sig responsen från allmänheten att de gör ett bra arbete på plats och att Vallentunaborna har haft förståelse för komplexiteten.
”Det var oväntat, men mycket, mycket roligt och ger energi att fokusera ännu mer”, skriver han om responsen.
LÄCKA. I arbetet med att förnya gamla ledningar råkade Roslagsvatten borra igenom både den gamla vattenledningen och avloppsledingen. 3 000 hushåll stod utan vatten. Foto: Victoria Sid
KLART. På en lerig äng ringlar sig rören fram uppepå marken. Det var här som läckan inträffade och lagningsarbetet genomfördes. Foto: Victoria Sid
Han och driftpersonalen jobbar fortfarande för högtryck även om det mest akuta redan är färdigt. Nu återstår att se över hela sträckan på ledningsnätet och fortsätta byta ut vissa åldersstigna delar.
”På sikt vill vi framtidssäkra hela sträckan. Sedan ska vi naturligtvis ta lärdom av det som hänt. Vad har fungerat bra och vad kan förbättras”, skriver han.