Av Victoria Sid
Att alltid ha med sig ett sykit och kunna lösa vilken situation som än uppstår har Vallentunabon Lotta Liljefjäll, 51, stor erfarenhet av. Som manager till artisterna Sanna Nielsen, Hanna Hedlund och Anna Stadling jobbar hon mitt i händelsernas centrum.
– Jag har hela tiden vetat att det är musik jag vill jobba med. Jag har alltid känt den där dragningskraften att jobba med musik, scen och kreativa människor, säger hon.
I huset i västra Bällsta är utsikten över den isiga Vallentunasjön nästan en del av inredningen. Ett stenkast bort växte Lotta upp i ett hem där musiken var central med drömmar om att bli sångerska eller dansare. Men i skolålder blev hennes pappa Bo Häggström ekonomisk rådgivare till olika artister och idrottsmän och då föddes idén om att kombinera musik och ekonomi.
– Att få jobba med musik som jag älskar och med kreativa artister samtidigt som med ekonomi? Väldigt spännande, säger Lotta om insikten.
En fot i branschen
Efter gymnasietiden i Vallentuna sökte sig Lotta aktivt till musikbranschen och fick en roll som receptionist och ekonomiassistent på ett skivbolag i Vaxholm. I en stor villa satt hon i kontorsdelen på bottenvåningen med en stor inspelningsstudio på övervåningen. De första i branschen hon träffade på var Peter LeMarc och Joakim Thåström.
FANS. Det bästa Lotta vet är att få möta fansen och se deras glädje. "Det är det som är hela grejen. Det är därför vi gör det här", säger Lotta. Foto: Victoria Sid
– Jag levde min dröm. På morgonen kom Thåström ner och kliade sig på huvudet och sa ”tja har ni kaffe här?”. Och när LeMarc skulle välja singel fick vi komma upp i studion, lyssna och skriva ner vilken vi tyckte var bäst. Så man var mitt i det där kreativa.
Efter flera år i branschen startade Lotta och hennes man Kent Liljefjäll sitt eget managementbolag 2012. Sanna Nielsen blev deras första artist i deras nystartade bolag och bara något år senare tog hon hem vinsten i Melodifestivalen med låten Undo.
– Bara det var så stort och en sån stor seger för oss tre. Tänk att vi vinner och vi är ett litet independentbolag. Vi var oerhört stolta och glada.
SAMMANTRÄFFANDE. Lotta tittar ofta ut över Vallentunasjön utanför fönstret. Innan hon och familjen flyttade in i villan hade hennes man Kent flera år tidigare pekat ut huset som deras framtida bostad. Foto: Victoria Sid
Relationer
Förutom Sanna så kontaktades Lotta även av Hanna Hedlund, Anna Stadling och Anne-Lie Rydé som önskade få börja jobba med henne. Hon klickade direkt med var och en av sina artister och i dag umgås de även privat och ibland händer det att de firar högtider ihop.
– Som manager så vägleder och rådger du artisten i sin karriär, du är mellanhanden mellan artist och turnébolag, skivbolag och massmedia. Du förhandlar och skriver kontrakt för artistens räkning. Då måste artisten kunna känna ett förtroende. Det är viktigt att man har den relationen. Det finns många som kallar sig managers men som bara sitter och bokar jobb och inte tänker vad som är bäst för artisten, säger hon och fortsätter:
– Jag och mina artister har ett ömsesidigt förtroende för varandra och då känner jag att jag kan hjälpa till att förädla deras talang och hitta rätt spår och riktning.
ALLSÅNG. I sju somrar i rad var Sanna Nielsen programledare för Alltsång på Skansen. Foto: Privat
ARTISTER. I dag är Lotta nöjd med antalet som hon är manager för. "Det är också en skön känsla att vara nöjd med det man har byggt upp". Foto: Privat
När hennes klienter nu gör sina sista gig för året tänker Lotta redan på nästa vinter och vintern efter det. Framförhållningen är lång och framöver finns det en hel del att se fram emot. Men på frågan om hon har någon drömartist att jobba med tänker hon länge.
– Oj vad svårt, min son Elliot frågade det för några månader sedan vem jag aldrig skulle säga nej till om den frågade om management. Kanske Bruno Mars? svarar Lotta med ett skratt.
– Men någon svensk, jag vet inte. Jag är så himla nöjd som det är nu. Jag har fått många fina förfrågningar från olika artister och skådespelare som vill jobba med mig men jag har faktiskt tackat nej. Jag vill hålla det i ett litet antal för att kunna göra ett så bra jobb som möjligt för mina artister.
Men kanske Bruno Mars?
– Ja precis, vilken dröm. Då hade jag fått anställa 50 till, svarar Lotta skämtsamt.
– Det är också en skön känsla att vara nöjd med det man har byggt upp, tillägger hon med ett stort leende.