Trots hård kritik mot friskvårdsportalen väljer Vallentuna kommun att förlänga sitt avtal med företaget. Samtidigt har det största friskvårdsföretaget i kommunen, Sports Club, avslutat sitt samarbete i protest mot höga avgifter och bristande kontroll.
– I grund och botten så är det här en tjänst som gör att vi kan fokusera på annat, säger Jens Björck, HR-chef på Vallentuna kommun.
I en stor granskning av Sveriges radio P4 framkom under våren att det fanns stora brister i ett företag som hanterar anställdas friskvårdsbidrag. Bland bristerna fanns salonger som registrerade skönhetsbehandlingar som friskvård och ett erbjudande om att flytta sitt friskvårdsbidrag till året efter vilket strider mot skatteregler. Även flera salonger som kopplats till sexhandel ska ha varit knutna till tjänsten. Jens Björck på kommunen är medveten om kritiken.
– Det är egentligen flera frågor som gör att vi har förlängt. Dels för att vi har ett pågående avtal och dels om vi skulle göra det här själva skulle det innebära en ganska stor kostnad för oss i form av administrativ hantering av medarbetares friskvård, säger han.
Förtroende för medarbetare
Han menar att den administrativa hanteringen är ett stort skäl till att många arbetsgivare går in i liknande avtal med bolag i branschen.
– Vi har haft kontakt med företaget och de har förklarat sig kring deras, som vi upplever, bristfälliga kontroll utifrån det som har varit i riksmedia.
Företaget är den mest använda friskvårdsportalen i offentlig sektor och används av fler än 100 kommuner, varav Vallentuna är en. Trots bristerna som framkommit har kommunen själv inte kontrollerat om medarbetare har nyttjat bristerna i tjänsten under avtalstiden.
– Vi har förtroende för att våra medarbetare väljer de tjänster som man har rätt att välja och att företaget faktiskt också numera har en kontroll på sina leverantörer så att det här inte återupprepas, säger Jens.
Avslutat samarbetet
Utöver bristerna tar även företaget ut höga marginaler för sin tjänst av de företag som är anslutna. Förra året valde därför det lokala gymmet Sports club att avsluta sitt samarbete.
– De tar tio procent och var inte beredda att förhandla om det. Vi har flera andra friskvårdspartners som vi har mycket mer förmånliga avtal med. Vi anser inte heller att de ger oss någon mer service för den provision vi betalar, säger Mikaela Lundkvist, platschef på Sports club.
Att sluta med tjänsten har gjort det krångligare för kunder som är anslutna via sin arbetsplats att använda sitt friskvårdsbidrag hos Sports club. Mikaela menar på att de själva inte märkt någon drastisk förändring men att för mycket krångel kan leda till att man väljer bort Sports club.
– När kunden kommer och ska använda sitt friskvårdsbidrag går inte det att göra direkt hos oss utan de behöver betala, få kvitto och sen begära ersättning via tjänsten eller arbetsgivaren. Det är klart att det skulle kunna göra att man väljer någon annan för att det är något krångligare, säger Mikaela.