NYHETER 2025-09-11 KL. 08:42

Mini-flygdag på flygfältet

Av Loke Johansson

Efter några skakiga år gjorde Lions flygdag småskalig comeback i helgen. Nu hoppas Thomas Järlinge på Lions att fler vill engagera sig – så att den klassiska flyg- och motordagen kan lyfta igen till 2026.

Mini-flygdag på flygfältet
NYFIKET. Polishelikoptern blev ett stort dragplåster på mini-flygdagen och flera familjer ville provsitta. Foto: Thomas Järlinge

Första söndagen i september brukar för många vallentunabor betyda Lions klassiska flyg- och motordag. Men de senaste åren har evenemanget haltat och senast det hölls var 2023. Förra året fick dagen ställas in helt på grund av bristande engagemang.

I helgen blev det dock en liten comeback. Ett tiotal flygplan och en polishelikopter landade på Lions fly-in. Trots att tillställningen varken var officiell eller marknadsförd hittade flera familjer dit för att kika och provsitta i cockpit.

TRADITION. Besökare slog sig ner i solen och spanade in planen på Vallentuna flygfält under Lions mini-flygdag. Foto: Thomas Järlinge

– Ungarna tyckte det var jättehäftigt och flygarna fick berätta om sina maskiner, det uppskattades verkligen, säger Thomas Järlinge, som är ansvarig för flygdagen och har hållit i arrangemanget sedan år 2000.

Och trots att helgens fly-in inte lockade mellan 4000 och 5000 personer, som den klassiska flyg-och motordagen brukar göra, blev det enligt Thomas ett mycket lyckat evenemang med strålande väder och bra respons från besökarna.

– Det blev ett bra och lagom alternativ när vi inte har styrkan att arrangera vårt stora evenemang, säger han.

Fler krafter behövs

Efter några skakiga år för Lions flyg- och motordag säger Thomas att framtiden för evenemanget hänger på att fler engagerar sig.

FLYGDAG. För att flygdagen ska nå sin forna glans behövs fler frivilliga och mer resurser, menar Thomas Järlinge. Foto: Thomas Järlinge

– Vi var 50–60 personer i Lions när vi körde flyg- och motordagen förr, idag är vi bara runt 15. Vi behöver fler medlemmar i Lions, stöttning från kommunen och gärna lokala företag som vill samarbeta, säger Thomas.

Han trycker på att flera har hört av sig till honom de senaste två veckorna och frågat om flygdagen blir av. Att intresset finns där är Thomas övertygad om, problemet är bara att fler frivilliga behövs för att evenemanget – som är ett av Vallentunas största – ska kunna hitta tillbaka till sin forna glans.

– Årets fly-in visar att intresset finns. Det vore jättekul om vi kunde samla krafterna och ta tillbaka flyg- och motordagen i klassisk tappning till 2026, avslutar Thomas Järlinge.