NYHETER 2022-04-14 KL. 12:00

Nu funkar den tidigare utskällda tjänsten

Av Daniel Bergholm

Nu funkar den tidigare utskällda tjänsten
NÖJD. Johan Carselind kan glädjas åt att servicen med felanmälan på nätet nu fungerar som det är tänkt. Foto: Roffe Andersson

En av Vallentuna kommuns tuffaste tjänster har Johan Carselind haft de senaste fyra åren. Men för en gång skull blåser det positiva vindar för kommunens park och gatuchef.

I felanmälans-apparna går antalet klagomål ner och i hans egen mobil och mejlkorg har det blivit lugnare.

– I dagsläget känner jag att vi har väldigt bra koll på läget. Det är otroligt härligt, säger han.

Beröm för att klottret försvunnit på under 48 timmar. Att belysningshanteringen fungerat smidigt samt att samarbetet med entreprenörerna rullar på. Allt sammantaget gör att Johan Carselind nu menar att han upplever sin bästa period på fyra år i yrkesrollen.

– Det blir bättre och bättre. Allt har börjat klicka mer kan man säga, säger han.

Att jobba som park och gatuchef i kommunen är inte alltid tacksamt. Med ansvar för felanmälningar inom kommunen i allt gällande belysning, klotter, vinterväghållning till trafikfrågor har det blivit ett och annat klagomål.
Men när det fungerar som det gjort den senaste tiden har jobbet blivit lättare.

– Det vi märker av är att anmälningarna går ner. Det är inte så att det ramlar in positiva samtal, för är man nöjd med något hör man oftast inte av sig, men de negativa minskar, säger Carselind.

Har det någonsin varit så här lite klagomål under din tid?

– Nu när du säger det, kanske inte, peppar, peppar. Men det kan fortfarande bli bättre.

En jobbig detalj är däremot att kritiken oftast riktas mer mot honom än mot själva felet. Han menar att i 90 procent av fallen frångår kritiken sakfrågan.

Gymmet en räddning
– Det är lite tråkigt. Det är ju ofrånkomligt att det blir en del problem, men oftast är folk sura på att saker inte fungerar och man vill hitta en person. Då blir det i stället personen man pratar med som det är fel på, säger Carselind.

För att kunna klara av rollen är han tydlig med att en viktig del i att trivas på jobbet har med kollegornas uppbackning att göra. Sen har han även hittat en fristad.

– Jag har börjat gymma mycket för att orka med det här. Det blir fyra-fem gånger i veckan plus att jag springer marathon. Familjen, träningen och kollegorna är det som ger energi, säger han.

Att han nu fått uppleva en mer positiv känsla på slutet är något som han tar med sig. I samma veva är det viktigt att komma ihåg vad som är anledningarna till förändringen.

– Jag tror faktorerna kan vara ett bättre bemötande ute på plats och att entreprenören kommer ut i tid. Vi har också fått in tjänstemän och entreprenörer som har ett stort hjärta för kommunen. De är måna om att det ska fungera bra, vilket leder till ett bra samarbete, säger Carselind.

Daniel Bergholm
daniel@vallentunanya.se