NYHETER 2023-01-12 KL. 08:35

Oklart när nya tågen börjar gå i trafik

Av Anneli Leijel

Oklart när nya tågen börjar gå i trafik
PROVTÅG. De nya tågseten på Roslagsbanan har ännu inte fått grönt ljus för trafik. Foto: Daniel Bergholm

Roslagsbanans nya tågvagnar skulle ha tagits i trafik 2022, men provkörs fortfarande – mer än ett år sedan de landade i Sverige.

– Vi vågar inte riktigt svara på precis när de första tågen kommer att börja gå med resenärer ombord. Men resenärerna kan förvänta sig att det blir under 2023, säger Elin Lindström, presskommunikatör på Region Stockholms trafikförvaltning.

Hon menar att man varit ”väl optimistiska tidigare” och att det nu är bättre att låta arbetet ha sin gång.

– Tittar man på andra fordonsprojekt, till exempel de nya tunnelbanetågen på Röda linjen, så är det ofta just de första tågen som är mest försenade i sin trafiksättning.

Enligt Elin Lindström hålls tidplanen i stort, i och med att de sista X15p, som tågen heter, kommer att levereras som utlovat under 2024 och driftsättas allt eftersom de kommer till Sverige från Schweiz.

– Med det sagt förstår vi att många är otåliga och snart vill få kliva ombord på de nya tågen, den känslan delar vi.

Att det tagit sådan tid att få tågen i trafik beror bland annat på de tekniska hinder man hittar under testkörningarna och löser allt eftersom de uppstår.
– Varje tekniskt fel, hur litet det än är, innebär en del extra arbete. Dels behöver leverantören åtgärda det, dels måste handböcker och dokumentation för fordonsunderhåll och förarutbildning med mera uppdateras, förklarar Elin Lindström.

En annan utmaning med tågen är Roslagsbanans unika spårvidd som innebär att alla tester måste göras på plats i Stockholm. Det bidrar också till att testperioden blir längre än för andra tåg.

– Att testköra i våra egna spår kräver dessutom att vi frigör utrymme på spåren för detta. Det är en rätt så omfattande testtrafik som krävs, eftersom tågen måste ha kört så pass långt att det finns tillräcklig erfarenhet för att få godkännande att släppa ombord resenärer.

Blir det första, andra, tredje eller fjärde kvartalet i år som de nya vagnarna tas i trafik?

– Jag vågar inte riktigt svara på det nu. Vi kommer förhoppningsvis att kunna ge lite mer tydliga besked om en månad, säger Elin Lindström.

Roslagsbanans nya tåg X15p
Det är mer än 30 år sedan Roslagsbanan fick nya tåg. Fram till 2024 ska 22 tåg levereras successivt. Till skillnad från de nuvarande tågen består de nya schweiziska tågen X15p av tre ihopkopplade vagnar som resenären kan röra sig fritt emellan. Varje tåg är utrustat med 43 eluttag för den som vill ladda mobil eller dator. Varje tåg rymmer 300 passagerare och antalet sittplatser är 162 per tåg. De nya tågen kompletterar den nuvarande vagnparken på 101 vagnar. När de 22 tågen har levererats kommer det att köra både nya och äldre tåg på banan.

Anneli Leijel
anneli@vallentunanya.se