NYHETER 2025-05-22 KL. 08:40

Seniorer tillbaka i klassrummen

Av Victoria Sid

Under tisdagar och fredagar är åldersskillnaden stor i några av klassrummen på Bällstabergsskolan. I ett nytt pilotprojekt har nämligen ett gäng seniorer blivit en del av skoldagen.

– Det är skoj, säger Margareta Fehlberg, 72, som även kallas Maggan.

Seniorer tillbaka i klassrummen
TVÅ TIMMAR. Maggan är i skolan i två timmar, då hinner hon med både lektionstid, lunch och rast med klassen. Att hon är populär märks då flera av eleverna gärna vill sitta vid samma bord. Foto: Victoria Sid

När eleverna kommer in till sista lektionen innan lunch möts de av Maggan och flera lyser upp på väg mot deras platser. I dag är tredje gången Maggan är med under skoldagen.

– Första gången jag var med så räckte en kille upp handen och frågade ”får jag kalla dig för Maggan?”. Sen släppte allt, säger Maggan och skrattar.

UTVECKLING. Att jämföra skolan i dag med när Maggan gick i skolan går knappt enligt henne själv. "Då var läraren en auktoritet och man pratade aldrig om bokstäver", säger hon. Foto: Victoria Sid

KONTAKT. Sitt långa cv från arbetslivet har Maggan haft stor nytta av i klassrummet. I grunden är hon sjuksköterska men har jobbat som utbildad vårdlärare där pedagogik varit a och o. Foto: Victoria Sid

I det nya pilotprojektet har flera klasser från skolan fått sig en senior två timmar i veckan som en extra vuxen i klassrummet. När projektet lyftes i Maggans pensionärsförening, SPF seniorerna, kände hon direkt att det var något för henne.

– Det är fantastiskt, jag tycker att jag har ganska lätt att få kontakt. Jag är van att prata och hållit rätt mycket föredrag. Sen tycker jag det är väldigt roligt med barn. Speciellt i den här åldern när man kan prata och kommunicera.

Mysigt tillskott

Bordsgrannarna Hanna Jangenholm, 12, och Svea Skogberg, 11, tycker båda att det är kul att ha Maggan i klassrummet och tycker det blir lite som att ha en lärare till.

– Som nu kan Linus rätta prov och hon kan gå runt och hjälpa. Det är lite mysigt att ha henne här, säger Svea.

MYSIGT. Hanna Jangenholm, 12, och Svea Skogberg, 11, tycker det är bra att ha Maggan i klassrummet. Till och med mysigt. Foto: Victoria Sid

Även klasskompisen Lennox Carrington, 11, tycker det bra att Maggan är med i klassrummet men tycker samtidigt det är mer som en extra vuxen än en lärare.

– På sätt och vis och så är det mysigt att ha någon som inte bara hela tiden är en sträng lärare, säger han.

STRÄNG. Lennox Carrington, 11, tycker att det är skönt med en vuxen i klassrummet som inte är lika sträng som en lärare kan vara. Foto: Victoria Sid

Utanför klassrummet har doften av korv och mos intagit skolmatsalen. Även här är Maggan med klassen men hon hinner knappt komma halvvägs på lunchen innan halva klassen är ute på skolgården.

– Jag är fascinerad, du ser jag är halvfärdig, säger Maggan och tittar ner på tallriken.

Läraren Linus Lundqvist som höll i svenska lektionen tycker projektet med seniorerna är lyckat, i alla fall utifrån sina egna erfarenheter och vad han har hört. Han hoppas att projektet han få fortsätta till hösten och att det kan utvecklas vidare.

PILOTPROJEKT. Projektet som dragit i gång under våren verkar omtyckt av eleverna. Läraren Linus som haft Maggan på sina lektioner hoppas på att projektet fortsätter och utvecklas till hösten. Foto: Victoria Sid

– Jag tycker att man ser väldigt stor glädje hos eleverna när Maggan ska komma. Det var som i måndags när vi gick igenom veckan. Då var det någon som sa ”du måste skriva Maggan på fredag”. Det blir en glädje och den hjälper du till med, säger han och tittar mot Maggan.