NYHETER 2024-08-15 KL. 09:12

Utländska livsmedel lockar Vallentunaborna

Av Victoria Sid

Det senaste året har Vallentuna gått från att ha en butik med utländska livsmedel till tre butiker. Vallentuna grossens ägare tror att intresset för utländsk mat ökar hos Vallentunaborna.

– Jag tror svenskar har börjat ändra sin matkultur, säger Mahdi Rostami.

Utländska livsmedel lockar Vallentunaborna
UTVECKLING. Mahdi Rostami drömmer ofta om en större butik men fokuset just nu ligger på att utveckla butiken. Om den fortsätter gå bra vill han få till en köttavdelning. Foto: Victoria Sid

Mat från alla världens hörn trängs på hyllorna inne på Vallentuna grossen på Banvägen i centrala Vallentuna. Här finns mat från Iran, Libanon, Sydkorea, Japan, Thailand, Vietnam och USA. Under halvåret som butiken haft öppet har Mahdi hunnit få en del stammisar. En del hat fått åka långt för att få tag på liknande utbud. Men en hel del ungdomar har också lockats av det unika utbudet.

– Sjögräs, godis, takis, picklade gurkor. Det går inte att hitta så lätt någon annanstans, säger han och pekar på hyllan med mat importerad från USA.

Många av varorna trendar på sociala medier vilket skapar ett ännu större intresse. Men trots att många hittat till butiken finns det en del som kommer in och blir överraskade när de upptäcker utbudet för första gången. Hittills upplever Mahdi att det gått bra för butiken men en utmaning har varit semestermånaden juli då många Vallentunabor semestrat. Då fick han ganska snabbt tipset om att erbjuda lite andra varor för att locka kunder.

NISCHAT. Butiken har livsmedel från större delen av världen och vissa produkter är mer unika än andra. I butiken finns färska pistagenötter och det är det inte många som har menar Mahdi. Foto: Victoria Sid

– Juli var väldigt tuff. Då började vi med frukt och det började gå lite bättre. Jag kunde andas ut, säger han.

Ingen konkurrens

Många som vänder sig till butiken har tidigare fått åka ut från Vallentuna för at hitta ett liknande utbud. Trots att de större kedjornas sortiment på orientaliska och utländska livsmedel fått mer och mer yta i butikerna upplever inte Mahdi någon konkurrens från dem. Och de andra butikerna med liknande utbud som han själv tror han bara är bra att de finns.

– Man får ge bättre service. Jag har en del kunder från Iran som kommer regelbundet för vissa produkter som inte går att hitta på ICA eller Coop.

TRENDER. En stor del av kunderna är ungdomar som lockas av utbudet som sticker ut från de större kedjorna. Mycket av varorna som imorteras från USA trendar på sociala medier. Foto: Victoria Sid

Bakom kassan står en leverans med sådana varor. En av kartongerna är fylld med rosenvatten som är vanligt förekommande inom den Iranska matkulturen. Genom att ta in olika delar av världen i sin butik ökar försäljningen och marknadsföringen sker av sig själv förklarar Mahdi. Som hans stora sortiment på nudlar.

– Nudlarna är bra reklam för mig, när kunderna kommer ser de resten av utbudet. Då kommer de för en vara men köper ofta något mer, säger Mahdi som imponerar med sina 20 olika nudelstorter.

Det har hänt att Mahdi fått frågor på hur eller till vad produkterna ska användas. Då berättar han gärna och ger tips om tillagning och recept.

– Jag har lite grejer som är specialare. Jag har delat ut recept för dessa, säger Mahdi.

Fortsätter intresset hos Vallentunaborna i samma takt hoppas Mahdi att kunna ta butiken till nästa steg och öppna en köttdisk.

– Det ska bli en minisupermarket med lite av alla saker. Inte vanliga saker utan lite mer annorlunda, säger han.