SPORT 2022-02-24 KL. 16:50

Full satsning på Svenska Rallyt

Av Jonny Andersson

Tre team från Vallentuna MK släpper upp kopplingen när Rally Sweden inleds på fredag. Hetast på gasen påstås Jonas Wallén vara, men för honom liksom övriga handlar det främst om att ta sig i mål.

Full satsning på Svenska Rallyt
Foto: Roffe Andersson

Stämningen i garaget ute i Lindholmen cementerar att Vallentuna Motorklubb denna helg skickat upp ett gubbdagis till rallysportens största evenemang i Sverige. Efter alla år i de värmländska skogarna ska Rally Sweden/Svenska Rallyt för allra första gången avgöras på sträckor i Umeå och intilliggande kommuner.

Vallentuna MK har aldrig tidigare bröstat upp sig mer än nu. Klubben är på plats med tre förare, tre kartläsare och sju mekaniker. Att de är laddade och förväntansfulla med några dagar till avresan råder inga tvivel om.
– Trist helg för Vallentunas pizzerior, är en av kommentarerna, som lockar till skratt.

Anders Nystedt och sonen Björn Wulf tävlar i en Opel Kadett, Ulf Zetterström och LG Karlsson i en Ford Escort och Jonas Wallén/Mats Jägerhult i en Volvo 244. Gemensamt för bilarna är att de är drygt 30 år. Samtliga ingår i rallyts historiska klasser och där får ingen bil vara tillverkad tidigare än 1990. VMK:s tre team är dessutom uppdelade i olika motorklasser och alltså inte konkurrenter.


Foto: Roffe Andersson


Hjärtlig psykning
Gubbdagis, var det. Ulf Zetterström har inte sin bil i det här garaget utan letar upp en bild på juvelen i sin smartphone. Varpå Mats Jägerhult jäklas genom att leta fram en filmsnutt och säger:
– Jo, den är snygg. Men så här brukar det sluta.

Filmen och några stillbilder visar Zetterström röda pärla på sniskan i ett dike.
Bland skämt och skratt dyker det upp fler mobilbilder, bland annat en där Jonas Wallén försöker gunga upp sin bil ur diket ståendes på sparklådan för att få häveffekt.

Det är dock inte diken det prats mest om. Att VMK får tre bilar till start beror till stor del på att teamen ges chans att köra efter noter som de "stora grabbarna". Världsstjärnorna i WRC-serien gör egna noter under sin testkörningar, förare och kartläsare i historiska klassen får färdiga nothäften.

Nystedt är nestor
Mest exalterad är Björn Wulf. Hans pappa, Anders Nystedt, 74, är klubbens nestor och har tävlat i 52 år. Nu ska Björn återigen få vägleda honom rätt bland snövallar, krön och hopp.
– Så jäkla roligt, säger Björn och beskriver allt från tvära kurvor till bilens färdriktning efter ett blint backkrön.
– Han är vass som kartläsare, säger Anders.

Nystedt kallar sig superamatör, men bakåt i tiden finns det en respektabel karriär inom rally och rallycross. Han har skavt plåt och kofångare mot Stig Blomqvist, Per Eklund, Kenneth Hansen och andra forna ess. I samband med Rally Sweden har han som främsta merit en andraplats från 1989 i Grupp N. Och apropå meriter så har Nystedt tävlat med Gigi Hamilton (sångerska i gruppen Style) som kartläsare. Så grabben har att leva upp till.

Blyga resultatmål
Att komma i mål efter tre dagar är teamens huvudmål. Zetterström/Karlsson har tre konkurrerande bilar och därmed också pallen som mål. Topp tre kan bli tuffare för Wallén/Jägerhult med nio bilar i klassen. Jonas Wallén är dessutom rookie i sammanhanget med en lång karriär på endurohoj och numera, sedan ett halvår, fyra hjul i backen.
– Det har han ju sällan, hörs en teaterviskning.

Jonas har tävlat tre gånger denna debutvinter och blivit tvåa i Vännäs, men också fastnat i diket och brutit samt skottat sig loss i en tävling.
– Vi kom i mål, men det tog tolv minuter att skotta. I en sport där det handlar om sekunder kom vi sist, säger Jonas Wallén, vars mål ändå är att ta en pallplacering.

Normalt har Wallén sin son med sig i bilen. Mats Jägerhult är mer erfaren med noter och får därför förtroendet.
Och som alla inom rally vet är det aldrig förarens fel om bilen hamnar ur kurs. Det är alltid kartläsarens.
– Nej, mekanikernas, blir ett kollektivt påstående och VMK:s tre team blickar bort mot gänget som fastnat runt fikabordet.

Jonny Andersson
jonny@vallentunanya.se

FAKTA:
Skulle du hålla cirka 160-170 km/timmen om någon (Björn Wulf i detta exempel) sitter bredvid och läser dessa noter:
"150–höger 2minus–100–vänster 1 vid vägskäl–smalt upp–50–håll vänster över sprätt–40–till sprätt–till vänster 5–till höger 5–vänster 6 över sprätt–upp till höger 5–30–vänster 4minus–varning–över sprätt–höger 5–upp till vänster 4minus över krön–halvlång höger 5–och 250."


Foto: Roffe Andersson