Världsmästaren på vatten ska bli snabbast på land

Världsmästaren på vatten ska bli snabbast på land

Foto: Roffe Andersson

Satsar på monsterklassen Top Fuel

Vallentunabon Veronica Olderin, tidigare världsmästare i båtracing, satsar på dragracingens värstingklass, Top Fuel. I maj ska hon fixa tävlingslicens i Norge.

Hon väljer därmed att gå från tävlingar på vatten till land. Anledningen till att Veronica slutade inom båtracing var att hennes rygg tog stryk av alla hårda stötar när båten åkte fram på vattnet i 80 knop.
– Men i en bil är det inte samma typ av belastning för ryggen.

Förra året tävlade hon i med en Chevrolet Nova i klassen Pro Street. Men i år tar hon steget upp till den värsta klassen, Top Fuel. Här handlar det om att köra en dragracingbil längs en bana på drygt 300 meter på under fyra sekunder. Bilarna är utrustade med hela 10 000-12 000 hästkrafter och når topphastigheter på 500 km/timmen.
Teamet kan inte träna då det varken finns en bana för sådant i närheten av Vallentuna, eller för att det inte skulle hålla rent ekonomiskt. Varje race kostar mellan 100 000 och 150 000 kronor.

Foto: Roffe Andersson

Kan inte träna med bilen
Veronica ser detta som den stora utmaningen i den nya motorklassen.
– Ja, jag kan inte förbereda mig själv och kan nog inte riktigt föreställa mig den kraften som är under ett lopp.

Träningen består mest av att bygga upp ett muskelminne samt reaktionsförmågan. Men samtidigt som det är svårt så har hon ett riktigt starkt team som analyserar allt som händer med bilen.
– Det är för att Veronica är så bra på att förmedla information som vi tror så mycket på det här, säger Micke Elfvén. Sedan är hon ju en bra förare också.

Teamet hade tidigare en annan förare, som gick bort hastigt och när Veronica dök upp som ersättare valde de att satsa på henne. Nu laddar de inför licensprovet i Norge 8-10 maj och förhoppningsvis blir det tävlingspremiär därefter i Tierp under nationaldagshelgen. För att klara licensen måste hon fixa att evakuera bilen inom åtta sekunder och köra två kvalrace inom en viss tid.
– Det är faktiskt ganska lång tid man har på sig att evakuera en bil, det var svårare i en båt.

Foto: Roffe Andersson

Tejpade fast foten
Det märkligaste Veronica har varit med om under sin tid inom båtracing var när en fjäder till gaspedalen gick sönder strax innan ett lopp skulle starta.
– Navigatören lyckades ta sig ned till mina fötter i det trånga utrymmet, med flytväst på och allt. Hon tejpade fast min fot så att gaspedalen kunde följa med upp när jag lättade på gasen. Då kom vi på att jag måste kunna evakuera om något händer, så hon fick knyta upp min sko så att jag skulle kunna hoppa ur den fort. Men det gick bra och vi kom tvåa.

Veronicas karriär inom båtracing startade 2004 och kröntes med att hon blev världsmästare 2015, året innan hon slutade inom sporten. Men hon har också vunnit fem SM-guld samt silver och brons i Nordiska Mästerskapen..
– Jag började med motorsport ganska sent. Jag körde båt första gången som 17-åring. Pappa har alltid hållit på med motorer och båtar och jag började mest för att göra honom glad.

Därefter har hennes framgångar blivit en del av motorsportens historia.

Dela artikeln här:

Uffe Lindeborg

Envis Vallentunanörd med ett brinnande intresse för människor och att göra hjältar av sportprofiler. Pratar (läs debatterar) gärna om Asociala Medier och om hur marknadsföring fungerar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *