NYHETER 2021-11-25 KL. 13:05

Fredrik prisas som "Årets lärare"

Av Daniel

Fredrik prisas som

FUNGERANDE LEDARSKAP. Fredrik tycker att det är viktigt att lägga några extra sekunder på eleverna så de känner sig sedda.
Foto: ROFFE ANDERSSON

Efter 2,5 år som mentor för en mellanstadieklass: "Det känns ärofyllt"

Elever och föräldrar har under året skickat in nomineringar till Lärargalans pris ”Årets Lärare” som delas ut i varje kommun.

I veckan kom beslutet. Priset i Vallentuna delades ut till Rosendalsskolan Norras Fredrik Sandberg.

–Det känns väldigt ärofyllt, säger han.

Tidigt i somras fick mellanstadieläraren Fredrik Sandberg reda på att elever, föräldrar och chefer skickat in nomineringar om honom till Lärargalans pris ”Årets Lärare”. Samtidigt hade en mängd lärare nominerats i Vallentuna på olika skolor, men i slutändan beslutade juryn att vinnaren blev Fredrik Sandberg.

–Att det är de själva som skrivit nomineringarna gör det hela extra fint, det är inte varje dag man får njuta av det här, säger han.

Man kan ställa krav
I 2,5 år har han varit mentor för en mellanstadieklass på Rosendalsskolan Norra. Anledningen till att han fått det här priset tror han har att göra med att han lyckats skapa en stark relation till sina elever.

–När man får till relationer som fungerar, då pallar den också med att man till slut kan ställa krav och ha höga förväntningar på eleverna, säger han.
Fredrik Sandberg har ansvarat för 24 elever och när han tog emot eleverna i årskurs fyra var det en utmaning för honom. Till en början var det första steget att under en period minska antalet minuter i klassrummet och i stället vara ute och prata med dem och hitta på olika saker.

–Jag märke ganska fort vilka jag behövde lägga mer tid på, vilka som inte riktigt litade på mig än, säger han.

Under tio års tid har han varit lärare och han anser att han jobbat på ett lite annorlunda sätt, samt att han alltid försöker tänka utanför boxen. En annan aspekt är att han försökt jobba mycket med digitala hjälpmedel.

–Samtidigt har vi även behövt träna mycket på den vanliga undervisningen. Att eleverna ska klara av standardsaker i skolan: Sitta still, låta varandra prata till punkt och så vidare, säger han.

I början av hans mentorstid i klassen så medger han att det fanns en del problem. Därför var det viktigt för honom att han kunde spendera mycket tid med eleverna, vid sidan av klassrummet. Han följde med ut i hallen, till matsalen och var med under rasterna. Det är vid dessa tillfällen som han kunde knyta starka band till sina elever.
–Jag blev någon som tog mig tiden att mingla med eleverna. Den gruppen jag nu haft ansvar för i några år behövde verkligen det, säger Fredrik Sandberg.

Viktigt att ha glimten i ögat
Att hitta en mix mellan att vara en kompis på skolgården, men samtidigt vara en tydlig auktoritet i klassrummet har varit utmanande för honom, men något han också ser som en tydlig faktor till att resultat blivit bra.

–Man behöver hitta den balansen. Ett tydligt ledarskap där eleverna vet vad som förväntas men att också kunna ha glimten i ögat, säger han.

Fredrik Sandberg har varit i läraryrket sedan 2010 och på Rosendalsskolan Norra sedan 2019. Han bor i Vallentuna och att få ta hand om en egen klass inom kommunen har varit nyttigt för honom.

–Den första handledaren som jag hade på Kyrkskolan i Täby kyrkby hade ett relationsorienterat ledarskap som jag försökt eftersträva. Främst handlar det om att ta sig tiden att lägga några extra sekunder på eleverna så att de känner sig sedda, säger han.

”Bättre än en fondinvestering”
Snart kommer eleverna som han ansvarat för att gå vidare till högstadiet. Fredrik Sandberg kommer fortsätta att jobba halvtid på Rosendalsskolan Norra, samtidigt som han studerar vid sidan av.

–Jag vill fortsätta utvecklas och göra en massa olika saker inom skolbranschen. Jag älskar att ha fått ta hand om en egen klass. Det har varit så himla roligt, även om det funnits utmaningar med det.

Han fortsätter:
–Man orkar investera sin tid och kraft. Det är bättre än en fondinvestering för här får man tillbaka minst 10 gånger om, säger han.

Hur har du hunnit fira att du är Årets Lärare i Vallentuna?

–Jag blev uppkallad framför kollegorna för några veckor sedan. Jag hade ingen aning om det men det blev ett väldigt bra sätt att fira på. Det stod också en tårta där, men samtidigt var det någon som slutade så jag vet inte vem tårtan faktiskt var ämnad åt, avslutar han skrattandes.

Daniel Bergholm
daniel@vallentunanya.se