NYHETER 2023-12-21 KL. 09:06

Nytt parkeringsvaktsbolag efter årsskiftet

Av Daniel Bergholm

P-Service tar över kontrollen för Tellusområdet – digital parkeringsapp och kortare friparkering.

Nytt parkeringsvaktsbolag efter årsskiftet
P-PLATS. Nya regler för parkering i Tellusområdet börjar gälla vid årsskiftet. Foto: Uffe Lindeborg

Från och med årsskiftet övertar parkeringsvaktsbolaget P-Service ansvaret för Tellusområdet. Det medför ett antal förändringar, bland annat införs app-betalning och tidsjusteringar för friparkering.

Fastighetsägaren Fastpartner har nyligen undertecknat ett tvåårsavtal med P-Service, vilket träder i kraft den 1 januari. P-Service är ett bolag som man tidigare har samarbetat med i andra delar av Norrort. Tjänsten omfattar parkeringsplatserna runt Tellusområdet som kommer att delas in i olika zoner.

– En zon kommer att finnas vid parkeringen intill gymnasiet. Där kommer en timme digital P-skiva att gälla, och därefter tillämpas en taxa, säger Henrik Jacobsson, förvaltare på Fastpartner, och tillägger.

– Det görs för att undvika att det parkeras A-traktorer och byggfordon som snurrar på skivan och står där hela dagar. I övrigt gäller standarden med två timmars friparkering.

Taxan utöver de fria timmarna kommer att vara 10 kronor i timmen.

Per-Anders Dagborn, ägare av Sports Club, och i behov av ett väl fungerande parkeringssystem, var initialt kritisk mot bytet. Han påpekade att övergången till enbart digital betalningsapp skulle vara besvärlig för hans kunder. Men nu meddelar Fastpartner att alla zoner, utom den intill Sports Club, kommer att vara digital.

– På den parkeringen kommer det finnas möjlighet att använda en fysisk P-skiva. Det är en detalj där vi har lyssnat på Per-Anders, som har många äldre kunder. Den enda förändringen är att tiden för att stå där innan det blir taxa minskas från tre till två timmar, säger Henrik Jacobsson.

För att använda parkeringsplatserna i området kommer gästerna att använda appen Parkster, som är gratis att ladda ner och där man även kan betala för både månads- och årskort.

Varför genomförs dessa förändringar?

– Vårt mål är att frigöra parkeringsplatser för våra kunder och deras kunder. Vi har noterat att många bilar står där under långa perioder, och det vill vi undvika. Vi är väldigt nöjda med det avtal vi har ingått nu.