NYHETER 2022-11-10 KL. 09:15

Problem med elräkningar? Hit kan du vända dig

Av Daniel Bergholm

Problem med elräkningar? Hit kan du vända dig
RYSARRÄKNING. Det är många som fått en chock när de ser elräkningen. Kvinnan på bilden har inget med artikeln att göra, det är en genrebild. Foto: Adobe

Elpriserna har skenat under hösten. För att plocka upp människor som är i en utsatt position finns Socialtjänsten i Vallentuna. De ser att utvecklingen går åt fel håll.

– Vi kan se att det ökar med människor som inte betalar sina elräkningar, säger Heidi Stapf Ekström, enhetschef på socialförvaltningen.

Lågkonjunkturen står för dörren och elpriserna är en bidragande faktor till att samhället i stort ser en ökad oro över den ekonomiska situationen. Heidi Stapf Ekström som är enhetschef på socialförvaltningen har märkt av en ökning i antalet fall där Vallentunabor inte kan betala sina el-räkningar.

När ett hushåll inte kan betala sin el får man först en påminnelse från sitt elbolag. I nästa steg går räkningen till inkasso och om betalningen uteblir även där kan socialförvaltningen hjälpa till.

– Vi får information från inkasso att “nu riskerar XX att få sin el avstängd XX datum”. Men vi går inte in och utreder ett fall i onödan, då det även finns stöd som inte är biståndsbedömt, bland annat personligt ombud, säger Stapf Ekström.

Vänta inte
Samtidigt skickas ett informationsbrev ut till hushållet att man vet vad som är på väg att hända. En stor anledning till att de går ut med informationsbrevet är för att invånarna ska kunna söka hjälp i tid, och inte när det gått för långt med elräkningar på 35 000 kronor.

– Även om det för oss handlar om att vara där för de som vill ha stöd, handlar det också om att få upp saker i solljuset så snabbt som möjligt för att det ska vara hanterbart, säger hon.

En av deras arbetsuppgifter är att utreda vad som ligger till grund för att människor hamnat i den situationen.

– Vi har upptäckt att folk inte förstår skillnaden på olika elräkningar. Om man skaffar ett nytt elbolag glömmer man bort att man kan få två elräkningar och då betalar man inte det gamla bolaget, säger Stapf Ekström.

Finns hjälp
Enligt socialtjänstlagen finns det en lång lista över saker socialtjänsten kan hjälpa till med, exempelvis med skuld- och budgetrådgivning.

– Känner man att det är svårt att hantera allt och har dålig överblick har vi en skuld- och budgetrådgivare. Den kan man träffa för att få till en karta över vad man har för kostnader. Det kan vara många små räkningar och abonnemang som man kan behöva strukturera.

Hur bra koll har gemene man på sin elsituation?

– Min känsla är att folk är pålästa och i mitt yrkesutövande ser jag inte att det har att göra med okunskap. Det kan i stället vara kopplat till psykisk ohälsa eller en taskig ekonomisk situation. Och kanske att man inte prioriterar tillräckligt långsiktigt.

Heidi Stapf Ekström menar att en stor del av ansvaret ändå ligger på individen att både hantera sina fakturor och söka hjälp. Just att söka hjälp hos Socialtjänsten är något som blivit ett stigma i samhället som de försöker jobba bort.

– Det största missförståndet är att vi skulle öppna en akt och börja utreda ett fall, men det handlar inte om det. Det vi vill är att finnas där för alla som behöver hjälp och om man ansöker om pengar till elräkningen, utreder vi huruvida denne har rätt till stödet, säger Stapf Ekström avslutningsvis.

Daniel Bergholm
daniel@vallentunanya.se