NYHETER 2025-11-06 KL. 08:54

Så skyddar du dig mot bedrägeriförsök

Av Anneli Leijel

Bedrägeriförsök mot privatpersoner har blivit allt vanligare. Äldre människor är särskilt utsatta för bedrägeriförsök och på Vallentuna kommun jobbar man för att informera äldre om hur de ska agera när det händer.

Så skyddar du dig mot bedrägeriförsök
RÖDA FLAGGOR. Bästa sättet att undvika att bli lurad är att lära sig vilka varningstecken man bör reagera på. Men det är också viktigt att hålla sig uppdaterad om nya bedrägeri-tricks. Foto: Adobe

Dessutom finns det en gråzon, där äldre drabbas av aggressiv marknadsföring från företag som till exempel vill komma och byta tak eller installera solpaneler och då det kan vara svårt att värja sig och säga nej, när det är något man inte vet om man behöver eller vill ha.

Ulrika Skarin jobbar på Träffpunkten för äldre på Allévägen i Vallentuna. Hon berättar att bedrägeriförsök och påstridiga försäljare är återkommande samtal bland seniorerna.

– De berättar hur de blir uppringda och säger ”nej tack”. Häromveckan hade vi polisen på besök som informerade om hur man ska agera när man blir utsatt. Vi har också mycket skriftlig information och det är ett ämne som tas upp då och då.

Polisen varnar

Det polisen framför allt varnar för är sådant som falska telefonsamtal och vad man ska tänka på, att till exempel aldrig gå in på sitt bankkonto när man blir uppringd av någon. Vallentuna kommuns socialchef Ganimete ”Ganni” Kalludra har hört sig för inom den sociala verksamheten och säger att just aggressiv försäljning riktat mot äldre, inte är något som kommit till hennes kännedom.

– Vi jobbar jättemycket med information direkt till äldre, via till exempel träffpunkterna, och till grupper som jobbar med äldre. Vi gör allt vi kan för att ingen ska bli lurad, säger Ganni Kalludra.

Inbjudan till särskilda informationsträffar för äldre sker via bilagan Seniorfokus som går ut till alla hushåll i kommunen via Vallentuna Nya, berättar hon. Med jämna mellanrum besöker också polisens volontärer träffpunkterna för att informera om hur man skyddar sig mot bedrägerier.

Informerar hemtjänsten

– Kommunpolisen har också besökt alla hemtjänstgrupper för att informera personalen så att de kan prata med de äldre om risker och bedrägerier, dock inte så mycket kring aggressiv försäljning. Vi har också delat ut informationsblanketter om vad äldre kan tänka på kring bedrägerier, de ringer ju ofta först, berättar Ganni Kalludra.

Hennes förhoppning är att det förebyggande arbetet ska ge resultat. Vallentuna kommun har ingen egen konsumentrådgivning, utan har man frågor om till exempel köp av varor och tjänster, behöver man vända sig till Hallå konsument, som nås via konsumentverkets hemsida.