Innan det nya året påbörjades, beslutade systrarna Ljungberg att flytta sin butik från Alléhuset till Tuna Torg.
Lillacirkeln Secondhand flyttade under mellandagarna från Alléhuset till Tuna Torg. Redan två veckor efter nypremiären har de märkt av effekten av att befinna sig på en plats med större folkflöde.
För drygt ett år sedan öppnade systrarna Malin och Sofia Ljungberg sin butik i Alléhuset i Vallentuna, med inriktningen secondhand-kläder. Trots utmaningen att starta upp något helt nytt berättar Malin att det första året gett mersmak. Nu har de också flyttat till en ny lokal på Tuna Torg för att kunna locka fler besökare.
– Framförallt var det att många inte hittade dit och att det inte var så mycket rörelse runt omkring, säger Malin Ljungberg och fortsätter.
– Här blir det mer spontankunder, från de som tidigare inte visste att vi fanns. Och effekten har vi märkt av direkt.
Snabb process
Det var under hösten de fick reda på att en lokal var tillgänglig på torget. De kontaktade fastighetsägaren för att utforska möjligheterna och efter det gick allting väldigt snabbt.
– Det är inte så mycket större, men det ger oss mer yta att visa upp kläder på väggarna och möjliggör för oss att undvika att ha saker längs med golvet. Vilket gör att kunderna lättare kan röra sig i butiken med exempelvis barnvagnar, säger hon.
Den 28 december hade de premiäröppning och resultatet kom omedelbart. Kassan fylldes de första dagarna upp tre gånger så mycket som en dag i de gamla lokalerna.
NYPREMIÄR. Ett år efter att Malin Ljungberg drog igång secondhandbutiken med sin syster Sofia beslutade de att flytta till en ny lokal. Nypremiären hade de den 28 december. Foto: Roffe Andersson
Årets lärdomar
Fokus är fortsatt främst på bebis- och barnkläder och det är viktigt att utbudet är säsongsbaserat. Under det gångna året har systrarna också lärt sig vad som fungerar och inte i Vallentuna.
– Det som har hänt är att vi under året har tagit bort saker som inte alls har fungerat, bland annat storlekarna 146-170, från 12 år och uppåt. Där fanns ingen direkt efterfrågan. Men då kunde vi fokusera mer på det som faktiskt säljer, mestadels bebis- och barnkläder i de yngre åldersgrupperna, säger Malin Ljungberg.
En utmaning från början var att få livspusslet att gå ihop samtidigt som de drev affären. Butiken har fortsatt öppet varje dag och där har Malin ansvar på vardagarna medan Sofia tar helgerna.
Webbshop
Nyligen har de också fått in en praktikant över ett år. Det är något som gör att butiken ges nya möjligheter att expandera, där de exempelvis övervägt att kunna starta upp en webbshop.
– Vi har registrerat en webbshop, men har tidigare inte kunnat dra igång då vi varit ensamma i butiken. Men vi får se om det nu blir möjligt framöver; vi har diskuterat det en del och tror att efterfrågan på en webbshop är stor, säger Malin Ljungberg.