NYHETER 2025-02-13 KL. 10:00

Tyck till om Roslagsbanans väg till city

Av Anneli Leijel

Roslagsbanan är på väg in i framtiden – bokstavligen. Med planerna på en förlängning till Stockholms city närmar sig tågen Odenplan och T-centralen. Men hur ska bygget gå till? Var ska arbetstunnlarna ligga? Nu kan du som invånare vara med och påverka!

Tyck till om Roslagsbanans väg till city
ÖPPNA DÖRRAR. Regionen håller dörrarna öppna för samrådsmöten om nya tågsträckningen. Foto/Arkiv: Roffe Andersson

– Det här är det första av två samråd, så det är en viktig chans att lämna synpunkter, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Region Stockholm utreder förlängningen av Roslagsbanan till city, sträckningen är redan beslutad. Fram till den 18 februari kan du som invånare komma in med synpunkter på projektet.

I september 2024 beslutade Region Stockholm om hur Roslagsbanan ska dras till city. Den sträckning som klubbades, korridor K, innebär att banan dras från station Universitetet och sedan ner i en tunnel förbi Odenplan och till Stockholms central. Sträckningen innebär bland annat att Östra station, som idag är slutstation för tåget, försvinner.

Det är hur Roslagsbanan ska förlängas i tunnel från station Universitetet, via Odenplan till T-centralen som nu utreds.

Trångt på Röda linjen

SL har gjort prognoser över hur resandet ser ut år 2050 och det är för detta resande man beslutat att bygga ut Roslagsbanan.

Enligt SL är det redan idag trångt på tunnelbanans röda linje mellan Tekniska högskolan och T-centralen. Det är flest som reser vidare in mot city med tunnelbana eller buss, och det är utifrån dagens situation och prognoserna framåt, som man har beslutat att dra banan direkt in till city, via Odenplan.

I planen framåt ligger också att de som idag stiger av vid Östra station med tåget ska kunna byta till tunnelbana eller buss vid station Universitetet och på så vis nå området kring Östra.

Arbetstunnlar och spårlinje

Det som invånare i nordostkommunerna nu har möjlighet att tycka till om under samrådet som pågår till 18 februari är planerad spårlinje, stationslägen och möjliga lägen för arbetstunnlar och etableringsområden. Samrådshandlingarna finns att läsa på webben (se faktaruta) och där finns också information om hur man lämnar synpunkter.

SNART ETT MINNE. Det nya tåget vid Östra station är något som bara kommer att bli ett bleknande minne i framtiden. Foto/Arkiv: Roffe Andersson

För att kunna genomföra förlängningen av Roslagsbanan krävs en ny järnvägsplan och ett miljötillstånd, och det är inför detta nästa steg i processen som samrådet sker.

Positiv till utbyggnaden

Daniel Jarl är chef för avdelningen för översiktsplanering på Vallentuna kommun. Enligt honom är kommunen positiv till utbyggnaden mot city.

– Vi som kommun går inte in med detaljsynpunkter på spårdragningarna som sker i Stockholms stad. Vi är generellt positivt inställda till projektet som innebär smidigare och snabbare resor för Vallentunaborna, inom den större arbetsmarknaden som Stockholm utgör.

Den spårdragning som är beslutad innebär att Stockholm Östra försvinner. Vad anser kommunen om det?

– Det beslutet är kopplat till hur resandet ser ut idag. Fler resenärer vinner på att ha Odenplan som första station i stan. Några får det sämre ur resesynpunkt, men det är fler som får det bättre. Det är inte heller långt att ta sig mellan Odenplan och Tekniska. Vi som kommun har inte heller upplevt någon stor opinion kring att Östra försvinner i framtiden, säger Daniel Jarl.