Valdemar Mellgren nådde sin bästa placering i roadracingens NTC när han körde i mål som femma i Brno, Tjeckien.
Vallentunakillen Valdemar Mellgren gör en klart bättre säsong än under debutåret i Northern Talent Cup 2024. I år tar han placeringspoäng i nästan varje heat och senast körde han in som femma i andra heatet av deltävlingen i Brno. Detta efter ett race där han tidigt sammanstötte med en konkurrent och en del på hojen lossnade.
– Jag får en knuff bakifrån och kör in i Alessandro Binder. Binders ljuddämpare lossnade och jag tappade framskärmen, säger Valdemar Mellgren.
Avåkningar öppnade
Incidenten var inte loppets enda. Från en placering som tolfte förare kunde Valdemar se ett antal framförvarande försvinna ut i gruset. Först två i en sammanstötning och sedan ytterligare två i en liknande situation.
Hjälpt av ”gratisplaceringarna” körde Valdemar smart och fräckt och avancerade av egen förmåga. Tio förare stred om placeringarna sista tre varven och ut ur sista kurvan hann Mellgren på slutrakan förbi en tysk och nådde sin bästa enskilda NTC-placering. Och han var endast 43 hundradelar efter vinnaren Finn Kratochwil – mästerskapets klart lysande talang. Den unge tysken har vunnit åtta av hittills tio körda heat.
– Jag är två tusendelar från fjärdeplatsen och en tiondel från pallen, säger Valdemar som är införstådd med vad som måste till för att han oftare ska ha vittring på pallen.
Jagar bättre startposition
Han har inte samma erfarenhet av banorna nere i Europa som konkurrenterna. Det visar sig bland annat i att han som regel är som snabbast sista dagen. Redan första dagen behöver han vässa till tidskvalen för att ge sig en bättre startposition.
– Det är för sent att sätta bästa tiden på söndagen. Jag behöver sätta den på fredagen, det är nyckeln för att slippa starta i tredje- eller fjärde led. Jag är väl en av förarna med minst erfarenhet av banorna och bland annat var man ska attackera. Men, alltså... jag kan komma med bortförklaringen att jag är från kalla Sverige där det är svårt att träna och långt till banorna vi tävlar på.
Han vill inte söka ursäkter utan i stället fatta rätt beslut. Som i Brno, på en bana han aldrig tidigare varit på, där han under första träningsvarven tog rygg på Roman Durdis och Adam Vyskocil, klassens två tjecker, för att låta dem ge tips om spårval.
Nästa deltävling avgörs på Nürburgring, 5–7 september och då är det tyskarna han ska lägga sig bakom under träningsheaten.