NYHETER 2022-08-18 KL. 11:30

Drive-in idén under pandemin löste krisen

Av Daniel Bergholm

Drive-in idén under pandemin löste krisen
LYCKAD IDÈ. Alexander Stendahl pandemi-idé har gett sitt företag nya möjligheter att växa på marknaden. Foto: Daniel Bergholm

Den smarta lösningen gjorde Info Solutions till ett miljardföretag. Nu kan de växa som de vill.

Vallentunabon Alexander Stendahl är grundare av Infosolutions, ett IT-företag som i grunden jobbar för att kunna skicka information elektroniskt mellan laboratorier och vårdgivare inom hälso- och sjukvården. Men under pandemin tog man tillfället i akt och startade upp mobila teststationer runt om på Sveriges parkeringar, med den första i Vallentuna.

– Vi har genomfört över sju miljoner tester och pandemin har visat att vi som företag kan så jävla mycket mer, säger han.

I takt med att antalet coronasmittade människor i Sverige sköt i taket i början på 2020 var ett stort problem att testkapaciteten samtidigt var förhållandevis låg. Där och då valde Stendahl att släppa hans verksamhets grundidé och i stället organisera alla resurser han hade för att hitta en lösning på problemet. Det landade i självtestning som personer kunde göra medan man satt kvar i bilen.

– Ingen hade tänkt på det här. Men vi lyckades få hjälp av Samtrans att leverera bussar och sedan av olika personer att hitta platser att ställa bussarna på, vilket gjorde att vi kunde få till en rejäl testkapacitet, säger Alexander Stendahl.

Tuff start
Genom Vallentuna kommun fick han hjälp att starta sin första station på Opus i Vallentuna och från början pendlade känslorna mellan att det var lyckat och samtidigt att det var katastrof.

– Då kunde det komma 5 pers i veckan i under flera veckor i rad. Anledningen var att vi ännu inte fått sanktionerat från regeringen att köra, men vi ville inte bara stå still och vänta, säger han.


MÅNGFALD. Infosolutions fick anlita allt från piloter till servitriser under pandemin för att kunna hålla igång de 240 mobila teststationerna runt om i Sverige. Foto: Privat


Innan regeringen hoppade på konceptet fick de upp några stationer till, bland annat Lidl i Upplands Väsby. När Folkhälsomyndigheten (FHM) såg potentialen i idén klev man in och köpte delar av verksamheten, drygt 20 procent på de första stationerna. När sedan Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB) kom med kravet att tre stationer skulle upp i Sörmland som ett test över tre dagar, tog allt ordentlig fart.

– Innan tänkte vi: “shit, det här är helt omöjligt”. Men vi lyckades och det blev ett helt galet tryck. Det var 3 minuters lunchpaus och sedan körde man igen, säger Alexander Stendahl och fortsätter.

– Efter det testet fick vi en sorts stämpel i blocket att: ”nu kan alla regioner interim beställa det här som en nationell lösning”. Sedan började det strömma in kunder.

Hur förberedd var ni på den eskaleringen?
– Man anpassar sig jävligt fort. Alla i teamet fattade varför vi skulle göra det och alla näsor pekade åt samma håll. När jag sa: ”nu ska vi öppna sju stationer i Dalarna inom 2 veckor” var det inget konstigt.

”Få regler och många problem”
Arbetet har inte varit helt smärtfritt och det har varit en hel del problem som har fått lösas längs med resan.

– Vi har haft svårt att hitta folk och samtidigt struligt att hitta ström på parkeringarna som vi behövde för att få allt att fungera. När vi startade en station på Gotland missades det att starta på rätt dag, samtidigt som pressen var där, full katastrof! Men man lärde sig av misstagen och som entreprenör var det den bästa tiden – få regler och många problem, säger han.

Innan pandemin hade Infosolutions 16 anställda och när allt peakade var de upp i 48. Under de senaste två åren menar Alexander Stendahl att det totalt har gått igenom ungefär 4000 anställda genom samarbetsavtalen med Samtrans och personal vid stationerna. Från början trodde man, allt som allt, att man skulle kunna få upp drygt 20 stationer. Att det i slutändan skulle landa på 240 stationer runt om i hela Sverige, plus ett hundratal hemleverans bilar, var helt otänkbart.

– På det sättet har det varit kalas i två år och vi trodde aldrig att det skulle bli den här volymen som det till slut blev.

Miljardomsättning
Företaget gick från en omsättning på drygt 30 miljoner före pandemin till 1,9 miljarder 2021 och 2022 siktar de på att stänga räkneåret på dryga miljarden.

– All den utvecklingen är pandemistyrd. Kostymen fick hängas åt sidan och vi gjorde en jätteinsats, men samtidigt får vi inte glömma att vi är samma lilla företag, säger Alexander Stendahl.

Att gå tillbaka till att vara ett IT-företag och ta på sig den ursprungliga kostymen igen är, samtidigt som han medger att det är tråkigt, ändå inga större bekymmer.

– Nu är organisationen ganska trött. Vår omsättning just nu är inte för 48 personer, men vi har gett oss möjligheter som vi inte hade förut, vilket är ett lyxproblem. Vi vill växa.

Sedan teststationerna togs ned har Infosolutions köpt Keyfo som är ett företag som levererar etiketter och skrivare till sjukvården och även hoppat in i Avanto Care, ett riskkapital som satsar på äldrevården.

– Det finns en stor förväntan därute på vad vi ska göra härnäst. Gällande Avanto Care kändes det ovanligt med riskkapital inom vården och vi ville hänga på där för att utveckla äldrevården, säger han.

Daniel Bergholm
daniel@vallentunanya.se