Allt fler svenskar handlar på nätet. Jämför man september i år med 2023 går det att se att e-handelns totala omsättning ökat med nära 30 procent. I Vallentuna spenderades nära en halv miljard kronor på internetshopping under fjolåret.
Näringslivsorganisationen Svensk Handel släpper månatligen sin mätning E-handelsindikatorn som undersöker hur svenskarna handlar på nätet. Av den senaste indikatorn, som avser september månad, framgår det att antalet svenskar som beställer varor via internet ökar. Samtidigt ser Svensk Handel även att varje konsument nu även beställer varor för högre totalbelopp. Under september omsatte e-handeln 13 miljarder kronor, vilket är en ökning med 28 procent jämfört med samma månad 2023. Sedan årsskiftet har e-handeln ökat med elva procent.
Mångmiljonbelopp i Vallentuna
Enligt siffror från Orvesto handlade Vallentunaborna på internet för totalt 479 648 000 kronor under 2023. Slår man ut den siffran på antalet invånare i kommunen över 18 år blir det cirka 17 800 kronor per person. Det kan jämföras med hur mycket kommuninvånarna spenderade på utlandsresor 2023 – 13 200 kronor per person – eller på restaurangbesök – 3 600 kronor.
Tittar man på andra norrortskommuner går det att se att Österåkersborna e-handlade för 12 900 kronor under förra året, medan Danderyd handlade för 18 900 kronor, Täby shoppade för 13 000 kronor och Vaxholm för 9 000 kronor.
Utlandsvaror ökar
Förra året minskade e-handelns omsättning, men nu har alltså trenden vänt. Samtliga varukategorier har vuxit under 2024.
Samtidigt som e-handeln i stort ökar blir även andelen varor som kommer från utlandet större. Under september handlade en femtedel av alla konsumenter varorro från utlandet, vilket kan jämföras med 16 procent samma månad i fjol.
– Det är oroande att så mycket av ökningen sker från till exempel Temu och Shein, som ständigt bryter mot EU:s lagstiftning avseende bland annat konsumentskydd, hållbarhet och immaterialrätt. Våra mätningar visar att en halv miljon svenskar handlade där i september. Politiken måste göra mer för att få stopp på den osunda konkurrensen. Den skadar såväl handelsföretag som konsumenter, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.