NYHETER 2024-11-28 KL. 10:14

Kom igång att rensa – och skapa mer fritid

Av Jenny Sörling/Gazzine

Har du svårt att hålla rent och snyggt hemma för att det är så många saker överallt? Är lådor och skåp fulla med prylar som skapar en massa oordning? Kanske är det dags att komma igång att rensa hemma.

Kom igång att rensa – och skapa mer fritid

Sofia Brolin, som genom många års resning blivit ett proffs på det här, delar med sig av sina bästa tips för att komma igång. Och berättar vad du samtidigt kan få mer av ju färre saker du har.

Sofias intresse för att rensa, eller snarare behovet av att ha färre saker omkring sig, kom för många år sedan.

— Jag började min rensning för över 10 år sen. På den tiden älskade jag att gå på loppisar och köpa vackra saker att ta hem till vårt dåvarande hus som var stort. Men så blev jag utmattad och behövde få bort alla intryck som stal min energi. Jag tappade lätt bort saker och insåg att jag behövde skala bort intrycken runt omkring mig för att få det lugnare inombords, berättar Sofia.

Nu hjälper Sofia andra att komma igång med sin rensning. På sociala medier ger hon konkreta tips för den som vill skapa ett hem med större ordning och färre saker.

— Det handlar inte om att leva utan saker utan det handlar om att göra plats för rätt saker, menar Sofia.

BRA START. Börja hellre med något litet så att du inte tröttnar. Foto: Jenny Sörling

Känslor för saker

Enligt en undersökning som butikskedjan Myrorna presenterade under 2023 använder 72 % av svenskarna inte ens hälften av de saker som de har i hemmet. Det blir mycket oanvända prylar som bara står, som kanske någon annan skulle ha glädje av eller som skulle kunna återvinnas. Vad är det som gör det så svårt att rensa ut saker?

— Ofta handlar det om att vi har känslor kopplade till saker. Det är lätt att bli nostalgisk över en tröja man köpte på en semester, eller en bok man fått av någon. I många fall kan det också ha att göra med att det man köpt var dyrt och att det därför är svårt att göra sig av med det, förklarar Sofia.

Hitta sitt varför

För att komma igång med rensningen är det viktigt att hitta sitt varför. Vad vill jag uppnå med mitt rensande? Är det för att det ska bli enklare att städa? Behöva lägga mindre tid på att plocka undan och hålla ordning på saker? Eller kanske är det för att det helt enkelt inte finns plats till allt?

— För att hitta sitt varför är ett sätt att fundera på hur du vill känna när du kommer innanför dörren. Och ärligt fråga dig själv om det är så det känns nu. Ett hem med en massa saker som är svårt att hålla ordning på är inte den lugna plats som ett hem borde vara, säger Sofia och tillägger att svaret på frågan är starten på rensandet.

Att komma igång

Så, hur börjar man? Sofias första tips är att börja med det enkla, saker som det inte finns någon känslomässig koppling till. Kanske finns det dubbletter av något eller saker som har samma funktion.

— Ett annat tips är att börja i områden eller kategorier. Kanske går du igenom en låda i köket, alla dina mössor eller en tidningshög. Hellre börja litet och få något gjort på en kvart än att ta ett helt rum, betonar Sofia och menar det är lätt att ta för stort område i början och snabbt tröttna.

När Sofia startade sin rensning gjorde hon i ordning fyra lådor som stod beredda att fyllas med saker. På så sätt blir det enkelt att göra sig av med det som rensats bort. En låda för att skänka det som fortfarande är i gott skick, att ge till vänner, grannar eller en välgörenhetsorganisation. En annan låda för saker som ska återvinnas och en för det som kan säljas. Och till sist en låda för det som ska slängas.

— För att enklare kunna bestämma dig om du ska behålla eller rensa ut en sak så finns det några frågor att ställa sig. Fundera på om du älskar saken, om du använder den, har du fler av den och fungerar den. Du kan också ärligt ställa frågan till dig om du skulle sakna den om den försvann, råder Sofia.

Tid och frihet

För Sofia har rensandet inneburit att det är lättare att hitta ett lugn hemma och få bättre fokus. Städningen går mycket fortare är förut och framför allt har hon mer tid och upplever en större frihet.

— Alla saker tar tid. Det tar tid att hålla ordning på dem, städa, laga och underhålla. När vi har många saker har vi också många valmöjligheter som tar tid. Har du 40 tröjor istället för tio, eller fyra olika sorters porslin, tar det betydligt längre tid att bestämma vad du ska använda än om du hade haft färre, säger Sofia.

Efter många års rensande är frågan – finns det något kvar att rensa?

— När vi flyttade från det stora huset bodde vi i en lägenhet under några år och då kände jag att jag var klar. Men för några år sedan köpte vi ett hus med tillhörande mangårdsbyggnader. Så det har fört med sig fler prylar. Men inomhus skulle jag säga att jag faktiskt har rensat färdigt. Där har vi bara saker som vi använder och verkligen känner att vi vill ha. Det ger verkligen en känsla av frihet, avslutar Sofia.



1. Börja med det enkla. Saker som du inte har en känslomässig koppling till så som minnen eller presenter. Se också över dubbletter och saker med samma funktion.

2. Dela upp i områden eller kategorier. Ta exempelvis pocketböcker, vaser eller byrålådan på kontoret.

3. Sätt upp små mål. Fokusera på små steg i taget – du behöver inte göra allt på en gång. Bestäm dig exempelvis för att ha städat ett visst område under en vecka eller ha klarat av ett helt rum under en månad.

4. Hitta ditt varför. Var tydlig med varför du gör detta, då blir det mycket enklare att rensa. Kanske är det för att få en bättre känsla när du kommer hem, kunna tjäna pengar på saker du inte använder eller så vill du lägga mindre tid på att plocka och städa.

5. Gör det enkelt att få bort sakerna. Skapa fyra lådor som står klara att fyllas på allt eftersom du rensar; skänka, sälja, återvinna och slänga.

6. Ställ frågor till dig själv om det är svårt att ta beslut. Exempelvis kan du fundera på: älskar jag den här?, använder jag den?, skulle jag sakna den om den försvann?

7. Rensa hellre ofta och lite än mycket och sällan. Ställ exempelvis en timer på 15 minuter och öppna eller låda eller skåp. Sortera i dina förberedda lådor. Många kvartar blir till mycket rensande efter ett tag.

8. Rensa inte för rensandets skull. Det handlar inte om att rensa ut allt till vilket pris som helst. Det som betyder allra mest för dig och som du använder ska du spara.

Fällor att se upp för:

1. Du tar för stora områden till att börja med, så som ett helt rum eller hela garaget, och fastnar. Börja smått och ha tålamod.

2. Att inte få iväg det som är utrensat. Bestäm dig för en dag, eller hur ofta, du ska åka iväg med sakerna.

3. Du är känslomässigt kopplad till sakerna och har svårt att göra dig av med dem. Skapa en minneslåda, eller flera, där du sparar det som betyder mycket för dig.

4. Du fyller på med nya saker och får inte den där känslan av frihet och mer tid som du önskade. Ett tips är att sätta upp en regel som ”en sak in, en sak ut” för att hålla balans. Eller i alla fall tänka över ditt handlade och se vad du kan dra in på.