Av Victoria Sid
Mobilförbud blir allt vanligare på Vallentunas skolor visar Vallentuna Nyas kartläggning. När alla kommunens skolor får frågan om mobilförbud har näst intill alla infört någon typ av åtgärd för att begränsa mobilanvändandet i skolan.
Majoriteten av Vallentunas 15 skolor har olika förbud mot telefoner i skolan. Vanligast är att mobiltelefoner samlas in på morgonen och lämnas tillbaka efter skoldagen. Vissa har haft det sedan terminstarten i år medan andra haft det i flera års tid. En av pioniärerna är Vallentuna internationella montissoriskola, som haft mobilförbud sedan skolan startade i Vallentuna 2013. Till en början fick eleverna ha mobilerna med sig utan att använda den men när det blev svårt för eleverna att hålla gick de över till att samla in telefonerna på morgonen och lämna tillbaka efter skoltid.
– Vi försöker ge så mycket ansvar som möjligt till eleven. Inga telefoner låses in utan det handlar om diciplin, säger rektor Filippa Amanto.
Vill motverka Tiktok
Förutom mobilförbudet har skolan även varit restriktiv med datorer och surfplattor vilket har gjort att eleverna leker mycket på rasterna även upp i åldrarna enligt Amanto. Rosendalsskolan, Hagaskolan, Bällstabergsskolan, Vittra och Lovisedalsskolan är några av skolorna som nyligen infört totalt mobilförbud på skolorna. På Bällstabergsskolan får eleverna på högstadiet ha mobilerna om de lämnar skolområdet på lunchrasten sedan terminsstart.
– När vi informerade om det var de inte så glada men det har faktiskt gått över förväntan. Det vi har försökt göra är att ge eleverna andra rastalternativ som kortlekar och spel för att de ska göra annat och umgås, säger rektor Marie-Louise Yllner-Geuken, som även beskriver att det blivit mindre tjafs vid lektionsstart när lärarna inte måste samla in mobilerna längre.
Rosendalsskolans högstadieelever har också varit förstående till förändringen.
– Totalt sett är det tre elever som sagt ”Erik, jag tycker att du har fattat ett dåligt beslut”, säger rektor Erik Byström, och fortsätter:
– Vi vill motverka att elever sitter med Tiktok och Instagram. Mycket av dagen passerar genom scrollande och de bilder som förmedlas är inte anpassade för en 13- eller 15-åring. Det påverkar självkänslan och självförtroendet.
”Störande redskap”
Alla vittnar om liknande effekter hos eleverna när mobilerna inte längre är en självklarhet under skoldagen. Eleverna umgås mer, leker, rör sig utomhus och fokuserar bättre under lektionstid.De flesta skolorna har även köpt in mer köpt in mer spel, håller rastaktiviteter, köpt in böcker och instrument. Flera upplever även att det blivit färre konflikter mellan eleverna i skolan.
– Mobilförbudet växte fram under förra terminen framförallt. Det hade förekommit en del kränkningar där mobiler varit inblandade. Vi hade mobilfritt på lektionerna och införandet på rasterna handlade mer om att mobilen användes på ett felaktigt sätt, säger Kenny Kvarnström, rektor på Vittra friskola.
Till och med Vallentuna gymnasium har sedan förra året börjat med mobilfria lektioner. Till en början var det svårt att införa men i år har skolan tagit ett omtag vilket har fungerat.
– Mobilerna är ett störande redskap för elever och unga. Det är så enkelt och så mycket som stör i en undervisningssituation så vi upplevde att det var något som behövdes, säger rektor Johan Klintberg.