Minns du de andra på listan? Cd-spelare, spikmattor, elcyklar och stormkök – kommer du ihåg alla? Årets julklapp har utsetts sedan 1988, och i år blev det ett sällskapsspel.
Årets julklapp är ett sällskapsspel, och motiveringen lyder så här: Att samlas med nära och kära och få en välbehövlig paus från verkligheten är något vi söker oss till i svåra tider. Samtidigt växer ny teknik fram som förnyar en traditionell produktkategori. Årets julklapp är en gåva som förenar och skapar samhörighet för svenska folket.
I tider av osäkerhet och oro är behovet av gemenskap och samhörighet större än någonsin, och spel är ett bra sätt att koppla av världen utanför. Intresset för sällskapsspel har vuxit de senaste åren och dessutom används spel allt oftare som pedagogiska verktyg i undervisning och forskning. Brädspelsboomen är här för att stanna!
Sedan 1988 har branschorganisationen Svensk Handel utsett Årets julklapp – eller rättare sagt deras dotterbolag HUI Research (tidigare Handelns Utredningsinstitut) har valt ut den. HUI Research har i 50 år undersökt, mätt och analyserat konsumtion och den svenska handeln. Och när man började var syftet med Årets julklapp att öka intresset för Handelns utredningsinstituts julhandelsprognos, som då hade låga läsarsiffror. Hur som helst är Årets julklapp en riktig PR-succé som det rapporteras om varje år.
Analytikern Michaela Dagher berättar att de är en liten grupp på HUI som väljer årets julklapp, men hela företaget är med och kommer med idéer samt trendspanar under året. Årets julklapp bygger på en oberoende analys av konsumtionstrender, och syftet är inte att driva konsumtion. Men vad säger ni till dem som tycker att det är ett kommersiellt jippo?
– Syftet bakom årets julklapp var ju tidigare ett sätt att sprida kunskap om vår julhandelsprognos. Men nu för tiden är årets julklapp en symbol för varje år som vi utsett den, och det finns en utställning på Nordiska museet där de som vill kan följa tidsserien.
KOLL PÅ KLAPPEN. Michaela Dagher, Retail Analyst på HUI – institutet som utser Årets julklapp. Foto: HUI Research
HUI Research skänker sedan 2011 ett exemplar av Årets julklapp till Nordiska museets samlingar. Varför gör ni det?
– Vi skänker Årets julklapp till Nordiska museet helt enkelt för att den blivit en symbol för det gångna året. Årets julklapp är väldigt unikt för Sverige och är något som många intresserar sig för.
Har du någon egen favorit av alla de utsedda julklapparna?
– Min favorit är förra årets julklapp. Jag tyckte att ett varmt, stickat plagg var väldigt rätt i tiden och det uppskattades av många olika grupper.
Att utse Årets julklapp är unikt för Sverige. Det ska vara en nyhet som ligger i tiden – och förväntas sälja bra i julhandeln. Foto: Pixabay
Årets Julklapp ska leva upp till ett eller flera av följande tre kriterier:
• Årets julklapp ska representera den tid vi lever i
• Årets julklapp ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse
• Årets julklapp ska svara för ett stort försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter
Årets julklapp ska alltså var en populär produkt som ligger i tiden och tros kunna sälja bra. En del julklappar har kommit för att stanna, medan andra har varit en övergående trend. När Årets julklapp lanserade för första gången 1988 blev bakmaskinen utvald. Egentligen blev bakmaskinen aldrig någon riktig försäljningssuccé utan fick reas ut i butikerna efter jul.
Den färdigpackade matkassen blev Årets julklapp 2011 då E-handeln utvecklades starkt och spred sig till nya branscher – en trend som fortsätter att utvecklas. Årets julklapp 2022 blev det hemstickade plagget. I motiveringen förklarades att kriget i Ukraina orsakat stigande inflation och ökade energipriser. Och att man samtidigt såg ett nyväckt intresse för hantverk. I en tid av bildlig och bokstavlig kyla, som följd av oroligheter i världen representerar ett stickat plagg en varm kram att ge till sina nära och kära.
Cecilia Sandbring/Gazzine