REPORTAGE 2025-09-18 KL. 08:45

Från Kårsta till Kapstaden

Av Victoria Rubinsson

Tidigare Kårstabon Tom Cullberg flyttade till Kapstaden som 20-åring och blev kvar där. Nu är han på besök i Sverige med utställningen Världens mått i Stockholm med associationer till barndomen i Kårsta.

Från Kårsta till Kapstaden
KAPSTADEN. Tom Cullberg är uppvuxen i Kårsta men flyttade till Kapstaden som 20-åring. Nu ställer han ut verk som har kopplingar till barndomen på byn. Foto: Victoria Rubinsson

Några trappor upp i Konstnärshuset i Stockholm skiner solen in genom stora fönster och på väggarna sitter Toms karaktäristiska kabinetter som blandar måleri och objekt samt tavlor som han fraktat från Sydafrika.

– Jag byggde hyllorna här och har fraktat alla smådelar. Det kom i två stora resväskor. Och dukarna spände jag upp här, säger Tom.

Viktiga Kårstatiden

Tom växte upp i en by mellan Ekskogen och Kårsta och beskriver Kårstatiden som viktig för honom. Det var bland annat där som han började skapa små saker och lådor lite likt kabinettkonsten han gör i dag. Under uppväxten hade han även konsten och framförallt måleri nära med en pappa som jobbade med konst och en farbror som var en välkänd konstnär. Att det blev konststudier var därför inte helt oväntat.

– Jag tänkte plugga konst i ett år någonstans långt borta och sedan komma tillbaka till Sverige och leva mitt liv här men det blev inte så.

I kabinetten finns många associationer till det dåtida och det samtida. "Det är inte nostalgi utan det handlar verkligen om nuet men det är viktigt med allt som har varit också för det som formar en och världen", säger Tom. Foto: Victoria Rubinsson

Istället blev Tom kvar i Kapstaden efter sina konststudier och började om livet långt bort från Stockholm. Han lärde känna andra konstnärer och började jobba heltid som konstnär.

– Det är ett väldigt roligt ställe att leva på. Det är många som kommer till Kapstaden och många internationella som bor där delar av året och gallerierna är väldigt bra.

Balans mellan jobb och fritid

Livet i Kapstaden är trivsamt och även om det räknas som en storstad är stadskärnan liten. På tio minuter tar sig Tom till sin ateljé där han spenderar större delen av dagen och på fem minuter kan han vara uppe i bergen eller nere på stranden vid havet.

KABINETT. I skapandet av kabinetten börjar Tom ganska öppet och utan att veta vad det ska bli och verken blir som en resa i minnet och mellan platser. Foto: Victoria Rubinsson

– Jag tycker både man har tid att jobba och att leva också. Här i Stockholm tror jag man skulle sitta på tunnelbanan mycket mer av sitt liv, säger han.

Den här sommaren har han varit i Sverige i nästan tre månader vilket är längre än vanligt. Han har även varit tillbaka i Kårsta.

– Det är väldigt vackert och roligt att komma till den lilla byn. Det är sex-sju hus och vad jag tyckte var en stor skog men det är faktiskt en liten skogsdunge, säger Tom och skrattar åt minnet från barndomen.

SIGNATUR. Tom har ett finnurligt sätt att få in sin signatur i verken. Oftast gömmer den sig på bokryggar eller som här, i tracklistan på LP-skivan. Foto: Victoria Rubinsson

DETALJER. Verken är detaljrika med många små objekt. Det finns även associationer till uppväxten i Kårsta, som den vita skulptuerade bilen som ser ut som bilen Tom åkte i som barn i Kårsta. Foto: Victoria Rubinsson

Att han ställer ut i Stockholm hör inte till vanligheterna och Världens mått kommer finnas på plats till 20 september.

– Jag hoppas att jag kan ställa ut i Stockholm snart igen, säger han och ler.