Det integrerande projektet startade i höstas - vill öka kunskapen om skolköket. I början på höstterminen drog Lovisedalsskolan igång ett nytt spännande projekt. Varje morgon har två elever varit med och lagat maten, vilket har varit ett sätt att minska tidigare barriärer mellan elever och kökspersonal.
Kökschefen Robert Heribertsson startade upp projektet. Anledningen var att han och hans kollegor under lång tid upplevt ett avstånd mellan elever och kökspersonal. Tidigare fanns ett matråd på skolan, men för att enklare svara på frågorna ”varför får vi inte mer köttbullar, hamburgare eller pannkakor?” eller ”det där är inte vanlig potatis eller korv”, behövdes en förändring.
– Tidigare blev det bara dispyter och försvarstal från båda sidor. Efter X-antal år kände jag att det var dags att testa ett nytt grepp. Då föreslog jag för rektorn att i stället ha med eleverna i köket, och det har fallit väldigt väl ut, säger han.
Uppskattat inslag
Under hösten har drygt 220 elever från årskurs 7–9 varit med och bidragit i köket under en timme på förmiddagen. Varje dag anpassar de matlagningen efter elevernas intresse och förmåga.
– Vi har märkt att de flesta uppskattat initiativet. Alla kanske inte tycker att det är skitkul eller har anlag för matlagning, men de får en förståelse för hur matlagningsprocessen går till, säger Robert Heribertsson.
När vi besöker köket under fredagen den 17 november är det Elin Staf och Lowe Eriksson från 9B som är med och förbereder maten. Då de nyligen har gått varvet runt blir det andra gången Elin och Lowe får testa på konceptet. Elin berättar att hon senast gjorde en bearnaisesås och egen müsli, medan Lowe gjorde en köttfärsgryta med klyftpotatis.
– Vi var här för en månad sedan, och det känns spännande att få testa på igen. I vår klass upplever vi att alla verkligen uppskattat det här och tycker att det har varit givande, säger Elin Staf.
Under tiden vi är på plats står de två eleverna och bakar bröd medan övrig personal förbereder fredagsrätten klyftpotatis & korvbuffé.
FOKUS. Syftet är att eleverna ska få en större förståelse för hur matlagningsprocessen går till. – Det var dags att testa ett nytt grepp, och det har fallit väldigt väl ut, säger kökschefen Robert Heribertsson.
Större förståelse
Utöver lunchen till de drygt 800 eleverna och lärarna på skolan förbereds även frukost och mellanmål som serveras dagligen. Att få vara med i köket menar både Elin och Lowe är väldigt nyttigt för att få en inblick i vad man måste tänka på för att förbereda så pass mycket mat.
– Man har fått en helt annan förståelse för köket och maten, säger Elin, och Lowe fyller i.
– Skillnaden från tidigare är att man har fått en helt annan insikt i att för 12 kronor per elev/dag går det att göra bra mat ändå. Och att vi får vara med och hjälpa till.
Möjlig fortsättning
Resultatet av projektet upplever Robert har varit att man har fått bort ”vi mot dem”-tänket. Han berättar att han har en pågående dialog med skolans rektor Sara Laurent för att projektet ska kunna fortsätta framöver. Att få vara med elever varje dag har för matpersonalen blivit en viktig del när det kommer till att knyta kontakter med barnen.
– Det här är ett stort steg åt rätt håll. Det är också jävligt kul att se hur eleverna blir engagerade när de kommer hit och vill lära sig. Jag vill hemskt gärna att det här fortsätter och det tror jag att det finns förutsättningar för, säger Robert Heribertsson.