Alla företag drabbas inte lika hårt av corona-krisen

Alla företag drabbas inte  lika hårt av corona-krisen

AFFÄRER SOM VANLIGT. Det är färre kunder hos ICA i Lindholmen, men de som handlar, köper mer.
Foto: ROFFE ANDERSSON

“För oss går det förvånansvärt bra”

För lanthandeln Ica Lindholmen har coronasmittan inneburit färre kunder – men mer intäkter. Blomsteraffären Blomsteriet går som vanligt, liksom Glasmästeriet.

Ica Lindholmen har fått färre kunder – men de som kommer handlar mer. Försäljningen har gått upp.
– Det är ingen jätteökning men i mars kanske det handlar om 10-15 procent, säger Ica-handlaren Björn Mattsson.

Butiken har numera markeringar i golvet för att separera kunderna, och en plexiglasskiva vid kassan.
– Vi var ganska tidiga med den. Personalen tyckte att plexiglasskivan kändes bra, säger Björn Mattsson.

Foto: ROFFE ANDERSSON

Han säger att det annars inte märks någon större oro bland personalen.
– Nej, och vi pratar väldigt öppet om allt. Däremot är vi noggranna med att hygienen ska skötas och tjatar på varandra att tvätta händerna.

Ica Lindholmen är en del av Ica nära-kedjan, och därför har Björn Mattsson fått rapporter om hur det går för andra.
– Det är inte alla närahandlarna som gått bra. Påskhandeln har varit sämre för många när man inte åker till sina lantställen. Man handlar så nära som möjligt och rör sig så lite som möjligt.

Blomsteriet är en av Vallentuna centrums blomsteraffärer, och där har kundvanorna ändrats.
– Det är lite mindre kunder i butik men mer kunder på telefon. Vi har också haft lite drive through, en del kunder vill att vi kommer ut och hjälper dem. Man har löst det på lite andra sätt än vanligt, säger Sandra Sällström, en av ägarna till Blomsteriet.

Hon berättar att påsken innebar mer att göra än vanligt.
– Väldigt många ville skicka blommor. Och det kommer in kunder som jobbar hemifrån som säger att de vill ha något fint. Blommor inger trivsel, det känns lite hoppfullt, säger Sandra Sällström.

En bransch som fått en ny typ av beställningar är glasmästerierna. Vad kunderna efterfrågar? Skyddsglas till kassorna.
– Vi har gjort skyddsglas till Ica Lindholmen, Ica i centrum och Ullgrens trädgårdshandel. Vallentuna motor köpte material och skulle tillverka skydden själva, berättar Thomas Rimbe, delägare i Glasmästeriet.
Men det är inte bara skyddsglas som säljer, utan även det vanliga utbudet.
– För oss går det förvånansvärt bra. Eftersom folk inte ska åka på semester kanske de lägger pengar på uterum och renovering. För det mesta jobbar vi utomhus också, så vi har en fördel som inte behöver träffa kunderna på det sättet. Men sedan om det blir svårare ekonomiskt för folk kan det bli värre för oss också, säger Thomas Rimbe.

Dela artikeln här:

Hege Hellström

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *