Blev utan internet efter avgrävd kabel

Blev utan internet efter avgrävd kabel

Samuel arbetar som informationstekniker och har inte kunnat arbeta hemifrån på ett vettigt sätt sedan augusti.
Foto: ROFFE ANDERSSON

Bolagen bollar frågan utan att fixa problemet

Det är coronatider och alla som kan bör jobba hemifrån. Då kommer ett företag och gräver av Samuel Nordströms fiber. Efter två månader är den fortfarande inte lagad.

Den 26 augusti stod en grävmaskin på en bondes mark – utan tillstånd. Maskinen grävde av fibern som går till Samuel Nordströms hus.
– Jag ringde till Bahnhof som är min internetleverantör. De sade att de skulle ta det med IP Only som äger nätet, berättar Samuel Nordström.

Kan inte jobba hemifrån
Efter några dagar kom ett gäng för att laga fibern.
– Men de insåg att de hade för klena grejor för att blåsa fibern, det behövdes större kompressorer.

Sedan blev det bara tyst. Allt som hänt är att hålet där kabeln grävts av har fyllts igen.
– Det enda som finns är en rulle fiberslang som de lämnat. Dosan som sitter inomhus är uppfläkt, säger Samuel Nordström.

Han arbetar som informationstekniker i två företag och hans jobb kräver mycket bredband. Att ha ett internet i mobilen är svårt.
– Jag kör slut på abonnemangen. Jag kan inte jobba hemifrån längre för företaget som jag är anställd hos. Ungarna har ingen tv, ingen telefon och ingen youtube, det är ju jättekul.
Dessutom är rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten att alla som kan bör arbeta hemma.

Kostar 100 000 kronor
Det är inte så att Samuel Nordström inte legat på företagen.
– IP Only hänvisar hela tiden till min internetleverantör och de hänvisar till IP Only. Det är moment 22. Man blir arg och besviken men jag kan ju inte göra något.

På Bahnhof svarar vd Jon Karlung att det inte är Bahnhof som har hand om nätet.
– Förhållandet är så att vi angör det lokala nätet men vi rattar inte nätet. I avtal är det skrivet att slutkunden inte ska ha kontakt med nätägaren utan med oss. Vi hör av oss till IP Only och ber dem laga det. Men två månader låter helt vansinnigt, säger Jon Karlung.

Han ser i ärendet att IP Only meddelat att det inte går att laga rören, utan att det måste till 400 meters grävning för att lägga ny kabel och fiber, och att IP Only uppskattat kostnaden till 100 000 kronor.
– Jag har skickat en ny fråga till IP Only där jag undrar hur planen ser ut, säger Jon Karlung.

Företaget FDG, som gräver och lägger fiber åt till exempel IP Only, säger att det inte går att diskutera enskilda fall.
– Jag får inte diskutera personliga fall, det är sekretess. Men jag måste kolla vad som hänt här, vi hade ingen felanmälan, säger Christoffer Håkansson, vd på FDG.

Inte förrän Vallentuna Nya börjar ställa frågor verkar det hända något. På IP Only säger presschef Niklas Karnhill att företaget tar problemet på allvar.
– Först och främst beklagar vi att detta fel tagit längre tid att åtgärda än både vi och kunderna velat. Vi har varit tydliga i vår diskussion med entreprenören att felrättningen gått för långsamt, säger Niklas Karnhill.

Vidare menar han att tjänsteleverantören rapporterat en mindre skada än hur det såg ut i verkligheten.
– Detta ärende har högsta prioritet från oss, och entreprenören jobbar med sina bästa resurser just nu. Vi förstår att kunderna är besvikna, vi vet hur mycket bredband betyder, och gör allt vi kan för att slutföra felrättningen snabbast möjligt. Grävtillståndet blev klart i slutet av oktober och vi har kommunicerat vägen framåt till kunderna, säger Niklas Karnhill.

När det gäller kompensation är det Bahnhof som ska ta hand om frågan.
– Om vi, som nätägare, är relevant i dessa frågor så tar tjänsteleverantören kontakt med oss så diskuterar vi fram bästa lösning, säger Niklas Karnhill.

Dela artikeln här:

Hege Hellström

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *