De tar över buss- och tågtrafiken 2021

De tar över buss- och  tågtrafiken 2021

NÖJD CHEF. Gunnar Schön, vd Transdev Sverige AB
Foto: PRESSBILD

Busslinjer i Vallentuna får anropsstyrd trafik

Transdev tar över driften av Roslagsbanan och samtliga busslinjer i Norrort. Det står klart sedan Transdev Sverige AB vunnit upphandlingen i Region Stockholm. De nya avtalen träder i kraft i april 2021.

De nuvarande avtalsområdena i busstrafiken följer inte kommungränserna. Sedan sommaren 2019 är det Transdev som har den största delen av busstrafiken i Vallentuna, men Arriva kör några bussar som ingår i ett annat avtal och som utgår från Täbygaraget.

En nyhet för Vallentunas bussresenärer blir att anropsstyrd trafik införs på några linjer i nordvästra Vallentuna. Det innebär att resenärerna kan beställa bussen hem till dörren genom att ringa till SL:s kundtjänst, eller göra en beställning via en app.
–I Vallentuna är planen att linjerna 662, 663 och 667 dels ska gå i tidtabellslagd linjetrafik, med fasta turer morgon och eftermiddag, dels ska kompletteras med anropsstyrd trafik övriga tider. Ett område nordväst om Vallentuna tätort planeras få anropsstyrd trafik helt och hållet, berättar Claes Keisu, pressansvarig på SL.

Anropsstyrd trafik
Detaljerna för hur den anropsstyrda trafiken ska utföras, kommer trafikförvaltningen att ta fram tillsammans med Transdev och kommunen.

Sara Eklund är trafikingenjör på Vallentuna kommun och säger att kommunen ser fram emot att starta upp arbetet med anropsstyrd trafik.
–Vi tror att det här konceptet kommer att bli en bra lösning för de invånare som bor utanför tätorterna. Det kommer även att bli mer flexibelt för de som bor på landsbygden.

Transdev har tidigare provat anropsstyrd busstrafik utomlands, bland annat i Frankrike.
–Där har vi sedan några år tillbaka satsat på anropsstyrd trafik med fina resultat i flera städer. Människor är jättenöjda med flexibiliteten som vi erbjuder, att du kan beställa resan från din dörr och vi har inga tomma bussar som rullar, säger Thomas Charrier, pressansvarig på Transdev.

Vi känner oss trygga
Om det är få som åker buss blir det alltså nästan som att beställa taxi?
–Ja, nästan. Vi använder minibussar.

Det var i januari 2013 som Arriva tog över driften av Roslagsbanan och busstrafiken i Norrort. Särskilt i början förekom en del kritik mot hur trafiken utfördes, och i april 2017 fattade trafiknämnden i Region Stockholm beslut om att inte förlänga avtalet med Arriva, och att göra en ny upphandling.
Kan resenärerna förvänta sig krångel när Transdev tar över driften av Roslagsbanan?
–Vi på trafikförvaltningen känner oss trygga med att det kommer att gå bra. Sommaren 2019 tog Transdev över busstrafiken från Arriva i Sigtuna, Upplands Väsby och Vallentuna och det fungerade väldigt bra från början. Transdev har också stor erfarenhet av att köra upphandlad tåg- och busstrafik på andra håll i Sverige, säger Claes Keisu, presskommunikatör på SL.

På Transdev satsar man på att få nöjda kunder, bland annat genom att investera i flera nya bussar. Det kommer man att göra nu också.

–Chaufförerna brukar uppskatta när de får en bättre arbetsmiljö och det blir ett plus för resenärerna som vi tror leder till nöjdare kunder, säger Thomas Charrier, pressansvarig på Transdev.

Dela artikeln här:

Anneli Leijel

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *