Han byggde Vallentuna kommuns varumärke – nu går han vidare till Telia

Han byggde Vallentuna kommuns varumärke – nu går han vidare till Telia

Linus har vunnit pris genom att rekrytera på sociala medier

Vallentunasonen Linus Holmgren har som rekryteringsansvarig på Vallentuna kommun bidragit till att sätta Vallentuna på kartan.

Han har vunnit pris som Årets rekryterare och kommuner från Skellefteå i norr till Ystad i söder, har hört av sig och velat veta hur en kommun kan locka till sig rätt kompetens för rätt jobb.

På fredagen gör han sin sista dag på Vallentuna kommun, innan han går vidare till ett nytt spännande uppdrag.

–Jag börjar på Telia och ska jobba med global rekrytering och employer branding. Jag kände att mycket är på plats i Vallentuna och att det var läge för en ny utmaning. Telia har en bra värdegrund, säger Linus Holmgren.

Det var i september 2015 som han började på Vallentuna kommun. Egentligen sökte han en annan tjänst. Men så fick han höra att den som var ansvarig för rekrytering på Vallentuna kommun hade sagt upp sig och Linus Holmgren fick tjänsten som HR-konsult/rekryteringsansvarig.

Linus Holmgren växte upp i Vallentuna. Flyttade som 19-åring till Borås. Läste till personalvetare, jobbade några år och träffade sin blivande fru. Sedan gick flyttlasset tillbaka till Stockholm där han jobbade fem år inom bemannings- och rekryteringsbranschen, innan cirkeln slöts, som han själv säger, och han kom till Vallentuna kommun.

DUKTIG REKRYTERARE. Linus berättar varför han lyckats så bra med rekryteringar till Vallentuna.
Foto: ROFFE ANDERSSON

Lyckad rekrytering
Redan från början fick Linus Holmgren ett tydligt uppdrag. Från och med nu skulle rekryteringen inte läggas ut på någon rekryteringsfirma, utan Vallentuna kommun skulle själva hålla i rekryteringen.

Linus Holmgren började utveckla nya, digitala rekryteringsvägar och sociala medier som LinkedIn, världens största professionella sociala nätverk, och Facebook, blev viktiga kanaler för att nå fram till rätt personer.
–Vi frågade oss hur vi ska få rätt kandidater att få upp ögonen för våra tjänster. Använder man sig av en tidningsannons måste man fråga sig, läser rätt målgrupp den här tidningen, den här annonsen? Vi märkte att genom att till exempel skicka direktmeddelanden till personer på LinkedIn och genom att finnas på Facebook, når vi rätt målgrupp, berättar Linus Holmgren.

Att rekrytera via sociala medier blev snabbt framgångsrikt.

–Ett exempel är rekryteringen av lärare. Om vi tidigare hade tre ansökningar och en behörig, får vi nu fem till tio ansökningar och cirka hälften är behöriga lärare, säger Linus Holmgren.

För en lärare som bor i Stockholms innerstad kan ju Vallentuna tyckas ligga långt ut. Hur gör ni för att locka hit dem?

–Vi lyfter fram sådant som att det tar drygt 30 minuter att åka hit, du åker mot strömmen, och du hamnar i en växande storstadsregion där man talar om att Roslagsbanan kanske ska dras till Arlanda. Vi lyfter också fram de förmåner du får utöver lön, som möjlighet att vara med och påverka, att kunna jobba till och från jobbet och jobba hemifrån.

Kommunens arbete med att rekrytera via sociala medier har både uppmärksammats och prisats. År 2016 tilldelade LinkedIn Vallentuna kommun utmärkelsen Sveriges bästa kommun på strategisk kompetensförsörjning. Och lite senare samma år utsågs Linus Holmgren till Årets rekryterare av Akademikerförbundet SSR och Hexanova Academy.

–Det har varit en fantastiskt rolig tid på Vallentuna kommun, ansvarsfull och lärorik, säger Linus Holmgren.
Han betonar också att den offentliga sektorn har något att ge, som inte minst unga, nyutexaminerade efterfrågar idag.

–Många nyexade vill verka för något högre, med tydliga värderingar. De vill arbeta med något som ger något tillbaka till samhället, och inte bara göra ett bra jobb som leder till högre vinst för aktieägarna, som i den privata sektorn. I en kommun går vinsten direkt tillbaka till medborgarna.

Vad är det bästa med Vallentuna som arbetsgivare?

–Det är som vår vision säger, att vi har mod att gå före och att vi som anställs får ta ansvar, om vi själva vill. Det är också nära i beslutsvägar. Jag har kunnat gå direkt till kommundirektören, eller till utbildningschefen och socialchefen om jag vill diskutera något. Man behöver inte boka möten, utan det är nära till varann och öppna dörrar.

Vad tar du med dig från jobbet i Vallentuna kommun till jobbet på Telia?
–Jag tar med mig hur man kan arbeta med direkta aktiviteter för att locka till sig kandidater och bygga relationer, och modeller för hur arbetet blir framgångsrikt. Här i Vallentuna har vi gått från 0 till 100 och byggt ett arbetsgivarvarumärke. Telia har redan ett starkt varumärke. Där handlar det om hur man får de rätta kandidaterna.

Telia ligger i Mall of Scandinavia i Solna. För Linus Holmgren som bor i stan blir det kortare resväg.

–Jag har tre barn, en 10-åring, en 8-åring och en som fyller 2 år i april. Jag får lite närmare hem och sådant värdesätter man också, säger Linus Holmgren.

Dela artikeln här:

Anneli Leijel

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *