INSÄNDARE 2022-08-12 KL. 13:30

Insändare: Avstängningen av Roslagsbanan sommaren 2022

Av Leif Roland

Insändare: Avstängningen av Roslagsbanan sommaren 2022
SNART TILLBAKA. Roslagsbanan börjar trafikeras igen på söndag, och vi kommer att få se en del nya tåg på spåren. Foto: Roffe Andersson

Hela Roslagsbanan har stängts av 7 veckor under sommaren 2022.

Arbetena som skulle utföras var att färdigställa broar i Frescati och Enebyberg. Hela sträckorna såväl för Österåkerslinjen som Kårstalinjen hade alltså kunnat trafikeras från ändhållplatserna i norr till Roslags Näsby i söder.

I stället har man ersatt dessa linjer med ersättningsbussar med följande brister.

• Förarna har varit dåligt utbildade och inte kunnat besvara resenärernas frågor.
• Bussarna har ibland varit gamla, trasiga och utan AC eller fungerande ventilation
• Tidhållningen har varit mycket dålig. Vissa turer har helt enkelt uteblivit.

De flesta resenärer under sommaren (många är pensionärer som inte har bil) skall till läkaren, apoteket, tandläkaren, frisören, affären mm. Dessa verksamheter (för de berörda) finns nästan uteslutande i Vallentuna, Åkersberga, Arninge, Täby C eller Roslags Näsby.

Med bättre planering hade spårtrafik hela tiden kunnat vara igång på spårnätet norr om Roslags Näsby. Det hade kunnat räcka med ersättningsbussar mellan Roslags Näsby och Danderyd ”Cirkusen” med så kallade ersättningsbussar som har pågått i flera år har kostat skattebetalarna stora belopp och varit samhällsekonomiskt olönsamma.

Norrort har till det priset fått undermåliga kommunikationer, stressade och förtvivlade resenärer samt plågsamma resor i överhettade bussar.

Klimatet har dessutom belastats med onödigt stora koldioxidutsläpp.

Det bör göras en revision av hur SL har planerat och utfört avstängningarna i sommar och tidigare, så att det kan bli en ändring till det bättre i framtiden.

Leif Roland
Resenär och järnvägsbyggare