NYHETER 2021-10-21 KL. 12:09

"Jag har blivit som en boll i en squashhall"

Av Daniel



ÖNSKAR MER TRYGGHET. Cathrine vill ha tillbaka tryggheten med fast anställda läkare.
Foto: DANIEL BERGHOLM

Cathrine Friberg upplever att hyrläkare istället för fast personal skapar en otrygghet för den som behöver vård för kronisk sjukdom. Dessutom känner hon sig ifrågasatt.

I flera års tid har Cathrine Friberg haft en fast anställd läkare på vårdcentralen Korallen, som en trygg punkt genom hennes kroniska sjukdom.

Men i somras försvann läkaren och ersattes av hyrläkare, vilket gjort behandlingen sämre.

– Jag tycker inte man ska känna sig ifrågasatt när man kommer dit, säger hon.

2013 tvingades Cathrine Friberg att säga upp sig från sitt drömjobb som turistbussförare, efter att hennes sjukdom gjort att hon inte längre kan köra bil.

– Sjukdomen kom smygande. Jag drabbades av oklara medvetandeförluster. Det blev värre och värre över tid och det har gjort att jag inte kunnat jobba heltid sedan hösten 2014, säger hon.

Stort behov av läkarhjälp
Sedan dess har sjukdomen tagit upp all hennes kraft och tid. Läkarna vet symptomen, men har svårt att säga exakt vad det är som orsakar problemen. Sjukdomen blir också värre från och till, och det kan gå väldigt fort.

–Jag kan vakna upp och må bra, men någon timme senare börjar det krampa i musklerna. Det svullnar även upp ordentligt, vilket gör att nerverna trycks ihop och orsakar stor smärta, säger Cathrine Friberg.

Detta har nu pågått i flera år och hon är ofta i stort behov av läkarhjälp. Fram tills sommaren har hon fått den genom fast anställda läkare på vårdcentralen Korallen, som hela tiden följt med och dokumenterat hennes sjukdomsproblematik. Hon har också blivit bemött av duktiga distriktssköterskor som varit hennes bollplank.

Alla försvann
Men precis innan sommaren 2021 försvann alla fast anställda läkare, utan någon förvarning till Cathrine Friberg.
Idag skickas hon till hyrläkare som inte kan leverera den trygghet hon behöver, då dessa läkare kan försvinna när som helst.

–Som en person med en kronisk sjukdom, så tycker jag att man ska kunna känna en trygghet gentemot sjukvården och att det måste vara ett krav att det meddelas om det sker några stora förändringar. Nu fick jag ingen information och plötsligt fanns bara hyrläkare kvar, säger Cathrine Friberg.

Inte nog med att hennes trygga punkt på Korallen försvann utan en ordentlig överlämning. De nya läkarna som kommit in känner hon inte heller tar tillräckligt ansvar angående hennes sjukdom.
–Jag upplever de som helt ointresserade och ifrågasättande. Typ som att: “Varför sitter du i rullstol? Du kan ju gå”, säger hon.

Cathrine Friberg kan gå, men enbart kortare sträckor i sitt eget hem. Resterande tid spenderar hon i en rullstol och tar också en hel del läkemedel för att göra hennes vardag “dräglig”, som hon beskriver det.

Felaktiga remisser
Något hon också upplever med sin sjukdom är “skov” som kommer under korta, men jobbiga perioder. Vid dessa tillfällen kan det bli så illa att hon behöver akutvård på Danderyds Sjukhus.
–Det har hänt att jag tuppat av, fått krampanfall och en sådan kraftig huvudvärk att jag måste åka in. En gång var det även nödvändigt att skicka en ambulanshelikopter för att hämta mig, säger hon.

I dagsläget känner Cathrine Friberg att hon blivit som en “boll i en squashhall”. Detta då hyrläkarna skickar remisser med felaktigt innehåll och utan hennes samtycke.

– En gång tog jag kontakt med hyrläkaren och sa att det var ett akut läge. Trots det slutade det med en ny remiss.
En remiss brukar dröja 3-6 månader innan man får en tid och då hade så klart det akuta läget passerat. Jag hamnar mittemellan, säger hon.

Känner sig bortgjord
Att hamna mitt emellan är något som är återkommande. När hyrläkaren inte kan hjälpa hennes akuta problem måste hon åka till akuten. Men när hon kommer dit så hänvisar akuten tillbaka till vårdcentralen.

– Jag vill att det ska stå antecknat i journalen från läktaren på vårdcentralen varför de hänvisar mig till akuten. Anledningen till att akuten hänvisar tillbaka till vårdcentralen är för att detta inte finns.
Varje år är hon inlagd på Danderyds sjukhus runt två-tre gånger och har återkommande besök på vårdcentralen Korallen. Cathrine Friberg är tydlig att påpeka att anställda på Korallen gör sitt bästa och försöker hjälpa till. Men det som kvarstår är det sargade förtroendet för sjukvården som helhet.

– Det har även hänt mig att hyrläkarna skickat fel remiss samt att det återkommande inte skrivs in i min journal varför jag skickas till akuten. Det är frustrerande och det känns som att jag gjort bort mig varje gång jag kommer in dit, säger hon.

Med den sjukdomen hon har ser utsikterna att bli helt frisk inte så goda ut. Men det är inte heller något som hon går runt och grubblar på, nu när mycket annat tar kraft och energi.

–Jag försöker tänka att: “Händer det så händer det”. Kroppen är komplex, men jag hoppas såklart att det ska kunna komma fram till vad det är exakt jag drabbats av och hitta en medicin, avslutar hon.

Vallentuna Nya har sökt ansvariga på vårdcentralen Korallen utan framgång. Artikeln kommer att följas upp.

Daniel Bergholm
daniel@vallentunanya.se