Nu är det bestämt vilken sträckning Roslagsbanan ska få från station Universitetet och in till Stockholms city via Odenplan. Beslutet fattades i trafiknämnden i Region Stockholm tisdagen den 24 september.
Under våren har regionens invånare fått chans att tycka till om förslag på sju olika sträckningar. Det har handlat om var någonstans tåget ska gå ner i marken för att under jord ta sig vidare från Universitetet och in till Odenplan. Flera utmaningar har funnits med förslagen, såsom höga natur- och kulturvärden i området och populära besöksmål.
Men i tisdags beslöt så trafiknämnden, efter vårens samråd och utredning, att anta lokaliseringsutredningens bansträckning för Roslagsbanan till city, och det blev det alternativ som kallas korridor K.
– Alternativet innebär en fortsättning av Roslagsbanans nuvarande sträckning från bron över Roslagsvägen. Vid Albano viker korridoren av västerut och följer Värtabanans sträckning. Banan börjar sänkas söder om bron över Roslagsvägen för att så småningom gå in i ett betongtråg, berättar Sophie Gunnarsson, presskommunikatör på trafikförvaltningen.
När banan sedan når tillräckligt djupt under markytan övergår betongtråget – en slags tunnel utan tak – i en betongtunnel och när tillräcklig bergtäckning finns kommer betongtunneln att övergå till en bergtunnel.
TVÅ GENERATIONER. Här möts den senaste generationen av Roslagsbanetåg det näst senaste. Foto: Roffe Andersson
Att det blev just alternativ K förklarar Sophie Gunnarsson så här:
– Lokaliseringsutredningen har vägt bland annat samhällsekonomi, kostnader, genomförbarhetsrisker och risk för påverkan och störningar på både omgivning och trafik. De olika förslagen har viktats mot varandra och utredningen har visat vilka sträckningar som var mer eller mindre lämpliga att planera vidare för.
Det fanns för- och nackdelar med alla förslagen, men sammantaget ansågs alternativ K lämpligast.
– Bland fördelarna ser vi framför allt att sträckningen kommer att innebära en lägre påverkan på Nationalstadsparken och dess känsliga natur- och kulturmiljöer jämfört med de andra förslagen, säger Sophie Gunnarsson.
Att bygga ut Roslagsbanan hela vägen till city sker dock inte utan utmaningar. Delar av trafiken på Roslagsbanan kommer att behöva stängas av under något skede under byggtiden. Även närliggande trafikslag kan komma att påverkas under byggtiden.
– Detta är något vi kommer att planera för i kommande skede för att minska påverkan för våra resenärer.
Även om beslutet nu är fattat kommer det ta tid innan spaden sätts i jorden och projektet rent fysiskt tar sin början.
När det nu är bestämt vilken sträcka Roslagsbanan ska gå in till city, ska projektets fortsatta inriktning beslutas av styrelsen för Ramavtal 6 inom Sverigeförhandlingen som bland annat består av Vallentuna kommun, Österåkers kommun, Täby kommun, Region Stockholm och Staten.
PROJEKTET. Skärmbild på projektet hos Trafikförvaltningen.
Vallentunas kommundirektör Annika Hellberg säger:
– Det är glädjande att man nu har tagit beslut om det alternativ som anses vara den bästa spårdragningen. Det är en viktig del för att komma vidare i arbetet med att dra Roslagsbanan in till city.
Hon betonar hur viktigt projektet är, inte minst för Vallentunaborna.
– Det skapar stor nytta för våra resenärer, eftersom det redan i dag är i stort sett fullt på tunnelbanans röda linje när man stiger om. Röda linjen kan inte svälja alla resenärer. Utbyggnaden av Roslagsbanan in till city är viktig för att öka kapaciteten och ha en god kollektivtrafik i nordost, säger Annika Hellberg.