NYHETER 2023-01-19 KL. 11:00

Den lantliga idyllen i Kårsta blev en mardröm

Av Daniel Bergholm

Den lantliga idyllen i Kårsta blev en mardröm
Ett antal hushåll från Kårsta Park 2 har gått samman för att starta en juridisk process mot byggherren Omnires. Foto: 360 You Photography

Allt började som en dröm när det lilla samhället skulle få fler boende. Planerna lät bra tills det var dags att flytta in och verkligheten kom ikapp.

Byggherren Omnires har i Kårsta Park nyligen dragit i gång den tredje, röda, etappen i det växande bostadsområdet på Bergsjövägen. Det gula området var det första som stod redo för inflytt under våren 2020 och det gröna området har varit bebott sedan sommaren 2021. Utåt sett har de nya områdena marknadsförts som ett ambitiöst projekt med möjligheter till familjeliv, inte alls långt ifrån Stockholm Stad, men med lantlig charm.

Därför hade grannarna Cecilia och Fredrik Berglund Pihl, Johanna Jarfelt Taylor, Sofia och Mattias Voltaire, Fredrik Bjarnemar och Anette Lennartson en positiv känsla när de flyttade in i sina nybyggda bostäder i bostadsrättsföreningen Kårsta Park 2. Men sedan inflyttning har missnöjet hos dem växt.

Inför att grannarna skulle flytta in i slutet på juli 2021 hade samtliga sålt sina tidigare bostäder. Då bestämde sig byggherren för att lägga till en paragraf i upplåtelseavtalet som hushållen behövde skriva på för att få flytta in. Där skulle de godkänna ett stort antal ändringar som företaget gjorde under byggets gång.

– Bara några dagar innan inflytt tar Omnires fram den punkten som vi var tvungna att signera. Det handlade om att godkänna huset och de materialval som de ändrat till, säger Cecilia Berglund Pihl och Sofia Voltaire fyller i.

– Det kändes nästan som utpressning. De sa något i stil med “antingen skriver ni på eller så hittar ni något nytt inom en vecka”, vilket inte är så enkelt och man vill inte låta sin familj bo på gatan.


Foto: 360 You Photography


Allt byttes ut
I prospektet (bofaktabladet) stod det att köket skulle levereras från företaget Kvik, att man skulle få en utrullad gräsmatta på tomten och att alla bostäder skulle ha luftvärmepumpar. Men slutresultatet var något helt annat.

– Hela designlinjen är utbytt mot något helt annat. Ett grågrönt kök från Kvik byttes mot ett grålila kök från ett belarusiskt lågbudgetmärke. Ugnen är mindre, diskhon är grund och kökslådorna ostabila. Dessutom kommer det vara omöjligt att byta ut eller reklamera något då köket inte går att få tag på i Sverige, säger Johanna Taylor.

– Det står i upplåtelseavtalet att det skulle rullas gräs i juli 2021. Det har vi också fått lovat till oss av Omnires, men det har fortfarande inte gjorts, säger Cecilia Berglund Pihl.

Felaktig besiktning av husen
Punkt efter punkt har man från Omnires sida bytt ut det som stod i bofaktabladet mot billigare varianter. Enligt de boendes egen uträkning handlar det om hundratusentals kronor som huset tappat i värde.

Därtill berättar de att besiktningarna av huset inte gått rätt till. Enligt praxis så har de rätt att få närvara på slutbesiktningen, men när det väl var dags togs ett nytt beslut.

– Ni kommer få ta del av protokoll i efterhand, sa Omnires till oss. Det har vi fortfarande inte fått i fullständig form och det saknas mycket dokumentation. Vi har exempelvis inte sett några våtrumsintyg, säger Cecilia Berglund Pihl.

Totalt har det varit ett 10-tal besiktningar av deras respektive hus som ägt rum – med ett varierat resultat.

– Vissa besiktningsmän har vänt i dörren och sagt att de inte kan slutbesikta huset då det är så pass långt ifrån färdigställt, säger flera i sällskapet instämmande.


Foto: 360 You Photography


15 grader hemma
För Anette Lennartson, som bor i ett av de mindre studiohusen gick utbytet av material ett steg längre. I objektsbeskrivningen står det tydligt att varje studiohus ska ha sin egen uppvärmning genom en luftvärmepump, men i stället installerades en elpanna, vilket är sämre vad gäller energiklass. Nu känner hon sig tvingad att ställa ned uppvärmningen till lägsta smärtgräns, och i stället elda i den braskamin som hon har då och då.

– Det finns ingen luftvärmepump, bara vattenburen golvvärme som jag har på 15–16 grader just nu. Jag går runt med dubbla kläder och sover med två täcken. Förra vintern fick jag ringa och be dem dela upp betalningarna för det var så saftiga elräkningar, det klarar jag inte i år igen, säger hon.

Samtliga berättar att Omnires vid tillfällen har lovat att rätta till felen. Byggherren har även bett de boende att skriva ner en lista på de fel som hushållen identifierat. Listan som skrevs ihop av grannarna var flera hundra punkter lång.

– Det var inte målat med våtrumsfärg i badrumstaken. Det var inte jordat med belysningen i badrummet första halvåret. Golven är fellagda, säger Sofia Voltaire.

– Efter att Omnires fått tillbaka listan som de efterfrågade har det varit locket på, säger Johanna Taylor.

Utöver det har man tillåtits av Omnires att flytta in innan Vallentuna kommun gett ett slutbesked för bostäderna.

– När vi belyste det för kommunen blev deras respons till oss att: “Allting är inskickat, men det är inte godkänt. Ni får inte flytta in än". Det fick vi höra på telefon samtidigt som vi hade flyttlasset i bilen, på tillträdesdagen, säger Cecilia Berglund Pihl.

Enligt Elwe Nilsson, ordförande i bygg- och miljötillsynsnämnden på Vallentuna kommun, är detta något som inte får förekomma.

– Det är inte enligt plan- och bygglagen. Innan man får ta byggnaden i bruk ska de ha ett slutbesked från kommunen, annars får man inte bo där. Har man brutit mot det så ska det bli en sanktionsavgift.

Nästa steg: Stämning
Hushållen i Kårsta har anlitat en jurist. I ett första steg för att få till en förlikning. De har skickat brev till Omnires med krav på att få till en ny oberoende besiktning samt gå igenom de avtalsbrott som man anser har skett. De vill även få rättigheten att ta över bostadsrättsföreningen, som i flera års tid styrts av Omnires som en interimsstyrelse, trots att det max får fortgå i ett år under uppköpsprocessen. Därför har hushållen inte haft någon årsstämma eller tagit del av den ekonomiska redovisningen.

– På våra kravbrev svarade deras advokat att "kraven saknar verklighetsförankring". Då vi känner att vi inte fått något gehör överhuvudtaget är det en stämning som blir nästa steg, säger Sofia Voltaire.

– Vi måste driva detta för att belysa avtalsbrotten som har skett. Vi vill veta när felen ska vara åtgärdade, när utemiljön ska vara klar, uppvärmningsfrågan för småhusen. Sedan finns det exempelvis ingen förvaltning här, vem ringer vi om rören går sönder? säger Cecilia Berglund Pihl avslutningsvis.

Omnires om kritiken
Enligt Göran Norling, ägare av Omnires, har en stor del av problemen uppstått då entreprenören varit försenad och att förändringarna i utförandet inte var något som de sinsemellan var helt överens om.

Hur ser du på tilläggspunkten som lades till i avtalet bara dagar innan inflytt?
– Vi gav köparna möjlighet att ta ställning att acceptera förändringarna. De kunde samtidigt inte flytta in i bostaden utan att godkänna utförandet. Men jag förstår att det inte är den bästa sitsen. Jag tror ingen var nöjd – vi hade gärna levererat annorlunda och de hade andra förväntningar, det har jag full förståelse för.

Vad säger du om de stora förändringarna som blev med köket och elförsörjningen?
– Entreprenören fattade beslut om köket. Det är väldigt olyckligt att det gjordes utan att det kommuniceras. Men köket är standardiserat och kvalitén är inte avsevärt sämre. Problemet har varit att vissa luckor skulle ersättas av entreprenören, men som inte varit motiverad att lösa det.

– Vi har aldrig bytt ut en luftvärmepump mot elpanna. Det var fel i informationen. Men de flesta som köpte de mindre enheterna har fått rätt information innan de skrev på avtalet. Innan sommaren erbjöd vi en installation av luftvärmepump, men då fick vi bekräftat att ingen ville ta det alternativet, i stället hade de vänt sig till en jurist.

Utbytet av designlinjen gäller enligt de boende hundratusentals kronor. Kommer ni kompensera det på något sätt?
– Inte i den frågan. Där har de redan godkänt förändringarna och vi har erbjudit olika kompensationer för andra saker.

Varför har inte BRF:en lämnats över till de boende?
– Juridiskt är vi inte färdig med entreprenören. Vi är inte nöjda och då vill vi inte lämna över en bostadsrättsförening till köparna, där de måste driva frågan mot entreprenören. Men vi räknar med att den ska lämnas över under första kvartalet 2023.

Varför har de boende inte fått vara med på slutbesiktningar?
– Vi har aldrig med köpare på besiktningarna. Den utgår från avtalet och ska vara klart när folk flyttar in. Men då entreprenören inte var klar i tid i det här fallet så har vissa besiktningar blivit av längs vägen.

Stämmer det att inflytt skett innan slutbesked var utfärdat från Vallentuna kommun?
– Jag skulle tro att någon flyttat in innan allt var klart, men att det handlade om en tidsfråga. Vi har haft en dialog med kommunen och den är utagerad. Vissa saker blev försenade men vi har inget öppet med kommunen gällande Kårsta Park 2.

Vad känner ni kring en kommande rättprocess?
– Vi har bett dem specificera vad de vill, men utan svar. Vår jurist säger att det de begär inte är rimligt enligt avtalet. Däremot har vi velat att de tittade på våra erbjudanden. Men nu har de valt den här vägen och det är olyckligt att det blivit så.

Daniel Bergholm
daniel@vallentunanya.se