Av Victoria Sid
Uthamrabon Hans Hallberg, 75, blev mister Nobody efter att en läkare felaktigt dödförklarade honom. Efter en vecka gjordes korrigeringen i Skatteverkets register men för Hans har den veckan påverkat honom under lång tid.
– Det kommer enstaka brev till dödsboet. Allt annat är okej. Jag är tillbaks, säger Hans.
År 2022 åkte Hans taxi med sin sambo Monica Ström, 73. Men när resan skulle betalas gick det inte. Några dagar senare fungerade inte Hans bank-id när han skulle betala räkningar, men i kontakt med banken fick han inga svar. När han en vecka senare tog kontakt med sin vårdcentral inför en operation uppdagades allt.
– Då lät sjuksköterskan väldigt besynnerlig. Jag undrade vad sjuttsingen är det nu och han skulle återkomma, säger Hans och fortsätter:
– På eftermiddagen ringde han tillbaka och sa “du kanske tyckte jag var lite underlig i förmiddags, du är registrerad hos oss som avliden“. Då ringde jag till Danderyd och fick det bekräftat, säger Hans.
En läkare på Danderyds sjukhus hade tagit fel på sista siffran i en avlidens personnummer och istället registrerat Hans som död. Han tog kontakt med Skatteverket för att få uppgiften om hans felaktiga bortgång borttagen. I en vecka var Hans registrerad som död i folkbokföringen. När en person blir registrerad som avliden hos Skatteverket går uppgiften ut till myndigheter, kommuner och regioner. Det tar några sekunder. Uppgiften går även ut till SPAR registret. Beroende på hur fort de olika aktörerna uppdaterar sina system kan det ta olika lång tid för en korrigering att ske.
– Man åker ur systemet och ska in i det igen, säger Hans.
– Jag tyckte det kändes jättejobbigt när det kom brev där det stod ”till Hans Hallbergs dödsbo”. Jag har upplevt det med båda mina föräldrar som avlidit för inte så länge sedan. Det var så sent som härom dagen som det kom ett brev, säger Monica.
TID. Hans Hallberg, 75, och Monica ström, 73, har båda två påverkats av läkarens miss. Framförallt har det tagit enormt mycket tid för Hans att få allt att fungera igen. Foto: Roffe Andersson
Lagt det bakom sig
Problemen blev fler och fler för Hans. Telefonen slutade fungera, bank-id fortsatte strula och han fick ingen premiepension under en månad. När han försökte deklarera åt sitt bolag tio månader efter dödförklaringen godkändes det inte. Hans stod inte längre som vd.
– Och alla våra tv-kanaler stod på dig också, säger Monica och skrattar.
– Juste tv kanalerna också, man kommer ihåg nu när man pratar om det, säger Hans.
Ungefär ett halvår efter den felaktiga dödförklaringen var det mesta på plats igen. Men snart två år efter händelsen har paret kunnat lägga det mesta bakom sig.
– Det var inte som att vi åkte ner i en stor svart grop men det var mycket praktiskt jobb. Det tog jättelång tid allting, säger Monica.
– Det var väl mer irritation än depression. Det är inget trauma längre. Det var lite så i början men nu kan man dra på mungiporna, säger Hans.
Skadestånd nekat
Ett år senare ansökte Hans om skadestånd från staten men nekades av justitiekanslern. Hans menar på att kommunikationen mellan myndigheter inte fungerar. Skatteverket som är centralt ansvarig för folkbokföringen behöver bättre rutiner för de uppgifter som de baserar sitt register på.
46. Året 2022 när Hans drabbades av det felaktiga dödbeviset var det 46 personer till i Sverige som råkat ut för samma sak. Foto: Roffe Andersson
– Informationen måste verifieras på något sätt. Skatteverkets kvalitetssystem brister, säger Hans och fortsätter:
– De här 100 000 kronorna som jag begärde, det är inte det. Jag tycker bara att man måste på något sätt sträcka armarna i vädret och visa att det här inte är okej, säger Hans.
Pandemiåren
2022 när Hans drabbades av den felaktiga dödförklaringen var det 45 personer till i Sverige som blev felaktigt dödförklarade. I majoriteten av dödförklaringarna hade läkare begått ett misstag. Övriga fall handlade om fel hos Skatteverket samt bedrägerier. Vjera Catovic, verksamhetsutvecklare på Skatteverket, tror att pandemiåren kan ligga bakom den höga siffran med felaktiga dödförklaringar.
– Jag tror att den största skillnaden är de felaktiga som läkaren gör. Jag tror nästan att det är de här coronaåren som gjort att läkarna varit väldigt pressade för de är just de fallen som minskat mest egentligen, felaktiga från läkare, säger Vjera Catovic.
Är det ett stort problem?
– Nej, men varje felaktigt är ett för mycket så att säga, svarar Vjera Catovic.
Ser över riktlinjer
På Danderyds sjukhus där det felaktiga dödsbeviset som drabbade Hans utfärdades har de kännedom om ett fall från 2022. Misstaget hade upptäckts omedelbart och dödsbeviset hade korrigerats elektroniskt men ingen från sjukhuset tog kontakt med Skatteverket, vilket går emot sjukhusets rutiner. Enligt Felicia Steinunnsdóttir, kommunikatör på Danderyds sjukhus, har sjukhuset sett över sina riktlinjer sedan händelsen. I ett mejlsvar skriver hon:
”Vi ser över våra riktlinjer för att säkerställa följsamhet till att ett muntligt samtal med Skatteverket vid felregistrerade dödsbevis måste ske, inte bara en elektronisk makulering. Vi beklagar de olägenheter som uppstått för patienten, och arbetar för att det inte ska kunna ske igen.”
Efter justitiekanslerns nekande har flera medier uppmärksammat Hans berättelse, något som han själv är glad över. Han har fått en liten seger genom att inte bara vara tyst. Om han orkar fortsätta tänker han rikta in sig på regionen och sjukhuset framöver.
– Jag menar att man måste tränga vidare. Systemet får inte medge att det här kan hända.