NYHETER 2022-10-27 KL. 10:30

Hemnetknarkarnas grundare säljer hus i Vallentuna

Av Daniel Bergholm

Hemnetknarkarnas grundare säljer hus i Vallentuna
UPPHOVSMAN. När Per Johansson lanserade sitt egna mäklarföretag valde han att gå från anonym till offentlig på sitt konto Hemnetknarkarna på Instagram. Foto: Pressbild

Mäklaren Per Johansson säljer idag bland annat ett 50-tal bostäder i Kårsta– och Vallentuna Park. Mäklaryrket öppnade också dörren till en sidosyssla som gör att han skapat och driver ett av Instagrams mest inflytelserika konto i Sverige, ”Hemnetknarkarna”.

– Att 15–20 procent av den svenska befolkningen var inne och kollade mitt konto varje vecka, det är helt sjukt, säger Per Johansson.

Allt började i mars 2018 och starten var trög. Bara efter någon månad la han projektet på is och startade inte upp igen förens ett halvår senare och det skulle dröja till 2019 innan han skulle få den draghjälp som behövdes, i ett radioprogram.

– Då gick gänget i ”RIX–MorronZoo” ut och benämnde mitt konto som ”Instagrams roligaste”. På tre minuter gick följarantalet från 15 000 till det dubbla. Sedan gick det fort, vissa dagar kunde jag få tre till fyra tusen nya följare, säger Per Johansson.
I början fick han leta rätt på allt material själv men när följarantalet gick mot 100 000 insåg han att det blivit en stor grej och plötsligt behövde han inte det längre.

– I början fick jag söka på ”renoveringsobjekt”, ”minsta lägenhet eller störst hus”, ”vad som legat längst” - allt som sticker ut. Men när sidan började växa ordentligt har jag sedan dess fått nästan allt levererat till mig, säger han.

Det finns tre huvudsakliga anledningar till att det finns så mycket roligt material att lägga ut. ”mäklare som vill sticka ut”, ”sjuka lösningar i hemmet” och ”mäklarmissar”.

– Sedan gäller det att få till kombinationen bilder och text. Om det kommer in en jättekonstig bild men jag har ingenting att skriva spelar det ingen roll. Men en bra bild med en rolig text kan göra det jätteroligt.

Två miljoner
Att följarna fortsatte att ticka in var något som överraskade Per. Idag har kontot 647 tusen följare och i skrivande stund har han totalt lagt upp 1 920 inlägg.

– Jag tror nästan inte jag fattat det än, nu när man är mitt i det. Det är ett av de största kontona i Sverige och de bästa veckorna har jag haft två miljoner unika besökare, säger Per Johansson.

Hemsidan Hemnet är i sig något som engagerar, där finns runt 3 miljoner varje vecka och det intresse som folk har är också bakgrunden till namnet.

– Folk sitter verkligen och har det som ett beroende. Vad som finns till salu i sin närhet? Vad man kunde köpa om man vann 50 miljoner på lotto? Men sedan finns ofta en lättsamhet kring allt och man har lätt för att garva åt roliga saker.

Frun är filtret
Med den stora följarskaran kommer också en press, vilket är något som Per nämner att han börjat uppleva. Och för att kunna sålla ut de drygt 50 tipsen som han får in varje dag, har han sin fru som bollplank.

– Jag kollar alltid med henne. Jag kan skriva något jag tycker är kul, men det är viktigt att kolla med henne för att se om det är något man kan skämta om. Hon blir filtret! Vi bollar hela tiden om vad som är roligast, säger han.

Under de första åren var Per helt anonym på sitt konto, vilket gjorde att många diskussioner bland följarna fördes fram och tillbaka om vem som låg bakom kontot. Men i samband med lanseringen av hans nya mäklarföretag valde han att berätta, trots att han omedelbart tänkte på det värsta tänkbara scenariot.

– Att människor skulle tänka att “ här sitter stockholmsmäklaren och hånar Sverige”, och man vet hur sociala medier kan fungera. Men det fick i stället en otroligt bra reaktion.

Reaktioner
Han tänkte också på aspekten att alla som får sina egna bostadsbilder upplagt på hans konto inte alltid finner det lika roligt som följarna.

– Jag tänker ofta på om någon kan ta illa upp av texten och att man inte ska känna sig uthängd, eller att man själv skulle vara elak och hånar folks hem. Det är inte de jag gör, men jag kan förstå om folk uppfattar det så och det har hänt att folk blir sura.

Per Johansson har också märkt av att desto större kontot blivit, desto fler försöker komma med på minst sagt olika sätt.

– Ibland är det för uppenbart och då tar jag inte med det. Men vissa försöker med plastpingviner i köket eller att hälla ut frukt på golvet. Det kanske de hade gjort oavsett, sådant är alltid svårt att veta, säger Per Johansson och skrattar till.

Vilka typer av inlägg får mest interaktioner?

– Knäppa, riktigt risiga grejer. Ett exempel är ryska toaletter som fick 900 kommentarer. Men även ett färgglatt hem, mycket färg generellt verkar engagera folk. Ett rosa badrum fick tusentals kommentarer. Det roligaste är däremot när folk inte är medvetna att det blir kul, som när mäklare hamnar med i spegeln.

Nu är han inne på sitt fjärde år med Hemnetknarkarna och nyligen har han varit med och släppt en bok med en sammanfattning av allt han lagt upp. Vid några tillfällen har Per gjort stora insamlingar och än har han inte tröttnat på något sätt.

– När vi nådde 400 000 följare gjorde jag en insamling för Barncancerfonden som nådde en miljon kronor. Det var otroligt häftigt och något jag vill göra igen. Så länge det inte tar för mycket tid (någon timme per dag) och att det fortfarande är roligt så kommer jag fortsätta, säger Per Johansson.

Daniel Bergholm
daniel@vallentunanya.se