NYHETER 2024-01-25 KL. 11:20

Multisjuka Anders nekades sjukresa efter vård

Av Anneli Leijel

”Hur du tar dig hem är ditt problem”, sa de på sjukhuset. Multisjuka Anders Bengtson, 72 år, nekades sjukresa hem från Danderyds sjukhus. Detta efter att först ha fått vänta i 13 timmar på akuten. Sedan tvingades han under en av vinterns kallaste dagar att på egen hand ta sig hem till Lindholmen.

Multisjuka Anders nekades sjukresa efter vård
NEKAD SJUKTRANSPORT. Anders Bengtsson fick inte hjälp med transport hem från sjukhuset, trots att han inte kan gå mer än 100 meter i taget. Foto: Roffe Andersson

– Jag var tvungen att sätta mig i en snödriva och vila flera gånger. Det tog mig flera timmar hem och det tog mig två dagar innan jag var människa igen, berättar Anders Bengtson.

Anders Bengtson har diabetes och cancer. Han har även haft sepsis och har postcovid, vilket påverkar hans lungkapacitet. Två gånger de senaste veckorna har han behövt åka in akut till sjukhus. Första gången till akutmottagningen på Danderyds sjukhus och andra gången till urologen på Karolinska sjukhuset i Solna.

Anders har kommit in till sjukhus efter att först ha besökt vårdcentralen i Vallentuna. Där har vårdpersonalen, vid båda tillfällena, bedömt hans tillstånd som så allvarligt att de skickat honom till sjukhus med taxi – en sjukresa som han inte behövt bekosta själv. Att sedan få sjukresa hem har däremot visat sig vara betydligt svårare.

– Vid första tillfället hade jag en infektion i foten som var så allvarlig att det var risk för blodförgiftning. Jag fick sjukresa till akuten på Danderyds sjukhus och lämnade bilen kvar i Vallentuna. På akuten fick jag vänta i 13 timmar på en undersökning. Sedan fick jag recept på penicillin men ingen sjukresa hem, trots att jag bara kan gå 100 meter, eftersom lungorna är förstörda. Hur du tar dig hem är ditt problem, sa de. De sa också att de inte får skriva ut sjukresa.

Det var Anders syster Christine Nerelius som först kontaktade Vallentuna Nya om vad som hänt. De är båda två mycket upprörda över det som hänt Anders, samtidigt som de hört från flera andra att de också nekats sjukresor.

– Så här kan det bara inte få vara för gamla och sjuka. De måste ju kolla multisjuka människors journaler och se till att de får sjukresa hem. Anders hade kunnat dö den där natten när han vilade i snödrivor, säger Christine Nerelius upprört.

SKÖR. Anders Bengtsson har problem med att gå, ändå nekas han sjuktransport. Foto: Roffe Andersson

Tuff hemresa

När Anders inte fick någon sjukresa hem från Danderyds akutmottagning, blev han så arg att han stapplade iväg.

– Det tog mig 30 minuter till busstationen vid Danderyds sjukhus. Jag var tvungen att sätta mig ner i snön och vila flera gånger. Jag tog mig till Vallentuna och kravlade mig bort till parkeringen, men det var så kallt att jag inte kunde starta bilen, så jag fick ta mig till stationen och ta tåget hem.

Andra gången Anders kom till vårdcentralen i Vallentuna skickades han direkt till urologen på Karolinska sjukhuset. Där togs ny röntgen som visade att han fått en tumör i urinblåsan. Nu väntar han på operation. Även denna gång nekades han sjukresa hem, men då gav han inte med sig, utan fick till sist en taxi hem.

– Min bedömning är att så länge man inte är sängliggande så får man klara sig själv, säger Anders.

Vårdgivarens bedömning

Enligt Torbjörn Granrot, presskommunikatör på Region Stockholm, som svarat på Vallentuna Nyas frågor via mail, ska det inte vara svårare nu än tidigare att få sjukresa. Reglerna har inte förändrats.

– Det är vårdgivaren, alltså den läkare eller sjuksköterska som har behandlat patienten, som gör den medicinska bedömningen av patientens behov av sjukresa, säger Torbjörn Granrot.

I vilka fall kan en patient nekas sjukresa?

– När vårdgivaren gjort den medicinska bedömningen att patienten kan resa med kollektivtrafik.

En person som Vallentuna Nya varit i kontakt med berättar att han nekats sjukresa hem från ett akutbesök på sjukhus. Detta trots att han är multisjuk och inte kan gå långa sträckor. Vad är din kommentar till detta?

–Det är olyckligt när patienter känner sig drabbade av en vårdgivares bedömning. Patienten kan kontakta kundservice för färdtjänst och sjukresor och lämna ett klagomål, säger Torbjörn Granrot.